Tarian baru

Dengan nama Allah tuhan aku dan kamu.
Teruskan mendidik rasa rindu buat Junjungan Muhammad teragung... kita semua

Kembali jua setelah lama menyepi. Ampun buat siapa yg sedia melawati.

Segar rasanya apabila jari2 ini kembali menari di atas papan kekunci ini. Menghirup udara blog-sphere yang penuh dgn pelbagai komponen2 bercabang arus. Rindu..

Terasa membuak2 perkara untuk dikongsikan setelah lama ber'uzlah'. Mencari ketenangan menunggu ilham rabbani sambil mencari kekuatan, bertafakur sambil merenung, meneliti, menganalisa manhaj kehidupan dunia ini. Tidak tahu mana mahu ku mulakan.



Mungkin penulis perlu mulakan dengan mendenda diri sendiri kerana leka dengan taklifan ululalbab99 ini. Ya, denda.. kerana kerap kali lalai. kerap kali alpa. tiada alasan lagi.

Teringat Dalam buku Menuju Ketaqwaan karangan Abdullah Nasih 'Ulwan, beliau menyebut bahawa terdapat 5 jalan menuju kepada ketaqwaan. Selain anda perlu bermu'ahadah (perjanjian), muraqabah, muhasabah dan bermujahadah. salah satu jalan terbaik adalah dengan mu'aqabah. a.k.a DENDA.

Menurut beliau seorang muslim yang sedang memperbaiki diri perlu 'jelas' dengan teknik ini. Teknik denda diri. Kerana seorang mu'min itu sifatnya selalu bermuhasabah akhlak dan amalannya. Apabila didapati kekurangan atau telah melakukan sesuatu yang tidak sepatutnya, tak patut beliau mengenepikannya atau buat "dunno", tanpa segan silu pada diri. Asyik2 bagi peluang pada diri. Oh..tidak. Syurga Bukan untuk orang manja.

Beliau kata sifat ambil mudah pada kesalahan ini merupakan faktor penting untuk kita ulang balik kesalahan tersebut. Sekali dua dimaafkan. Banyak kali sudah ini..ermm.. la budda la nampaknya. Kena dera diri dengan deraan yang seharusnya, agar bertindak sebagai penghalang dan bagi tamparan 'kick' pada muslim yang sedang membaiki diri tadi. Lama2 ketaqwaan akan muncul dalam diri makhamah hati yang hidup ini.

Pernah dengar cerita saidina Umar mendenda diri?

Pada suatu hari, beliau telah keluar menuju ke kebunnya, sekembalinya dari kebun. Didapati orang ramai telah solat Asar. Kamu tahu apa kata2 yang keluar dari Si Faruq?

"Kebunku itu adalah sedeqah untuk orang2 miskin"



Subhanallah! Kerana sibuk dengan urusan dunianya menyebabkan beliau lalai dari kewajipan solat, lantas kebun disedeqahkan sebagai denda kepada diri.

Lagi menarik kisah dari Abu Talhah.

Diriwayatkan bahawasanya suatu hari sedang beliau sedang bersolat, hinggap berhampirannya seekor burung layang2 lalu beliau lalai dari solatnya. Asyik melihat burung tersebut menyebabkan beliau terlupa bilangan rakaatnya, Sebagai denda beliau turut menyedeqahkan kebun miliknya.



Rasa mereka terlalu hebat bukan? syadid pun ya juga. Tak boleh disangkal lagi. Sememangnya generasi terhebat merupakan generasi zaman nabi. Redha Allah ke atas mereka.



Kisah yang lebih syadid untuk dikongsi. Ni paling best.
Sekadar motivasi untuk kita semua mengamalkan teknik denda diri ini ^^,

Alkisahnya, suati hari Hassan bin Sanan berjalan di hadapan sebuah rumah yang telah dibina lalu beliau berkata: "Bilakah rumah ini didirikan?"

Kemudian beliau kembali menempalak dirinya dengan berkata: "Engkau telah berkata sesuatu yang tiada kaitan dengan engkau! akan aku derai engkau dengan berpuasa selama setahun"

Lalu beliau berpuasa sebagai balasan kepada dirinya kerana menanyakan sesuatu yang tidak bersangkutan.

Subhannallah! Benar2 speechless bila dengar kisah ini. Dari Sekecil2 perkara..


Moga Allah beri kekuatan kepada saya dan semua mujahidah2 yang sedang memperbaiki diri sekalian dalam bertegas mendenda diri. Kita start ikut level dulu la ye.. bertangga dalam mendenda diri.. ada sesiapa ada cadangan untuk saya.. apakah denda paling sesuai untuk saya setiap kali membiarkan ululalbab99 berdebu? huhu..

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

3 Responses to Tarian baru

ayyash said...

salam alaik ezzah al Islam..
huhu..tiap kali enti x update, ana cdgkan enti bykkn entri utk minggu tu..hehe..at least seminggu 2 entri..ni applicable utk penulis amatur cam ana..klu dh sampai tahap otai atau pun taiko menulis tu, sila bykkan lg entri..hoho..btw, memang best menulis nih..haha..

mayo said...

teringat hadith 12 bila baca entry ni..(^_^)

muslim tak meyibukkan dirinya dgn perkara yang tiada kaitan dengannya atau perkara yang remeh temeh..

jazakillah my dear..

to ayyash: blog kamu best..(^^,)

'Ezzah Al-Islam said...

to ayyash,
fikrah jamilah!
huhu..

to kak mae,
ayyash makin meng'ganas' nampaknya..
masa hadapan makin cerah ni.. hihi

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.