Kyuubi setiap muslim

Kau tahu apa yang mereka benci?

Kau tahu apa yang mereka takuti?




Ya. Al-Jihad!

Tidak usah kau hairankan tentang tujuan kegigihan mereka
Mereka bermati-matian mengumpulkan riak tenaga mengelirukan kamu ttg isu ini.

Jihad merupakan satu rukun dan tenaga islam yang paling ampuh, Mereka tidak mahu kuasa dalaman ini hidup dalam diri KITA

Mereka sedar sekiranya dibiarkan jihad itu berkobar di dada muslim, satu kuasa atau tenaga raksasa yang tidak mampu dibendung akan muncul dan memusnahkan kepentingan mereka
Mereka sedar kuasa merupakan bahan pemanas dan penggerak kehidupan muslim pada mana2 zaman.Maka, bermatian2 mereka menariknya keluar dari hati setiap muslim.

Itu lah lagaknya mereka yang takut dan tamak.




Dikala saya merenung makna jihad ini. Saya terfikir jihad itu ibaratnya si raksasa berekor sebelas a.k.a kyuubi dalam diri naruto. Anda nampak bagaimana hebat kuasa terpendam ini. Tidak hairanlah Kumpulan jahat itu bermati-matian ingin menyedut keluar kuasa senjata ampuh ini dari badan si naruto ini.

Mereka sudah lama sedar kewujudan kuasa ini,
Anda sedar tak wahai si muslim?




Merujuk kepada definisi Jihad oleh Muhammad Sai'd Ramadhan Al-Buthi [Rujuk Fiqh Sirah], ternyata pemahaman masa kecil2 saya berkecamuk, mungkin akibat disuap pelbagai isme-isme yang rancak melebarluas dari segala penjuru media. Dulu yang difahami, jihad itu perang.. guna cara perang bunuh orang atas nama Islam, kadang2 keliru juga dengan cop terroris yang diwar2kan oleh si Barat.

Selepas memahami Definasi Jihad yang sebenarnya iaitu mengorbankan segala tenaga dan usaha ke arah meninggikan kalimah Allah dan membentuk satu masyarakat Islam, saya merasakan ruang lingkup jihad itu lebih luas dan fleksibel. Ya, benar! Berperang itu salah satu dari usaha jihad. Lihat sahaja kronologi hidup Muhammad dan sahabat2nya, penuh dengan jihad dan peperangan dalam menegakkan Islam.

Tapi perang mereka bukan sebarangan. Ada tahap2 jihad perang itu tersendiri. Perang mereka demi menegakkan kalimah tauhid dan demi membentuk satu masyarakat islam.

Bukan sekadar defensif mahupun ofensif.

Cuba kau perhatikan kisah ini.

Si kafir 1: Islam itu agama pengganas, terroris.. islam tersebar melalui pedang Muhammad dan sahabat2nya..menggunakan kekerasan, paksaan dan kezaliman dalam pembukaan negeri-negeri baru. Tiada diplomatik langsung.

Umat islam: (bersifat reaktif, mula bengang bangun memprotes dakwaan ini.) Hey..mana ada. salah tu. Islam bagi 3 pilihan masa mula nak perang, bukan suka2..ada piagam madinah.. ada itu., ada ini... blablabla...

Sikafir 2: (Dengan muka cam baik, konon2 dah study buat research pasal islam pun cuba membela dan menarik tuduhan yang melulu tadi) Betul2. salah itu, islam ni memang bukan agama kekerasan tidak tersebar melalui pedang, tapi Islam agama muhibbah, cintakan keamanan, bertolak ansur dan tidak disuruh berperang kecuali nak pertahankan diri sahaja, langsung tidak menggalakkan umatnya berperang selagi masih ada jalan2 perdamaian.

Umat islam: (yang dangkal iman mula menepuk tangan memberi sokongan kepada laungan tadi selepas terluap2 marah dengan dakwaan pertama.) Betul2, kami setuju. ini baru betul..

Ceh! Si kafir memang si kafir... Anda nampak konspirasi mereka?

Tidak?

Walaupun kedua2 dakwaan mereka nampak songsang 180 darjah, titik pertemuannya satu sahaja. Banteras idea 'Al-Jihad' dari jiwa muslim.

Mereka Berjaya!

Umat islam mula pupus roh kemaraan, hilang cita2 perjuangan. Langsung tiada perasaan ingin berjuang membebaskan negara2 dibawah takhlukan kafir dan membentuk masyarakat Islam yang memerintah dunia. Kedua-dua dakwaan tadi juga silap. Bukanlah definasi jihad yang sebenar.

Perhatikan dunia kita sekarang. Peduli apa pemimpin2 negara islam kita?

Negara aku, negara aku..


Kata Anderson, si orientalis Inggeris semasa disoal oleh Muhammad Ramadhan Al-Buthi
"Jihad itu tidak wajib. Bukankah hukum berubah apabila berubahnya masa. Jihad sudah tidak sesuai dengan kedudukan dunia antarabangsa kini memandangkan kita ada pertubuhan dunia dan perjanjian antarabangsa. Umat islam tidak boleh mengaplikasikan jihad kerana ia jalan menekan manusia supaya memeluk islam lebih2 lagi dengan kebebasan dan peningkatan taraf pemikiran."

Hah! terbukti si pengecut ini cuba lebih mengelirukan kita semua.

Dengar macam betul je kan?

Sebenarnya tak pun. Jihad kita...perang kita bukan bersifat ofensif semata.. bukan defensif juga.. Jihad kita lebih besar dari itu.. Jihad kita nak tinggikan kalimah Allah, membebaskan manusia dari penyembahan sesama manusia kepada penyembahan kepada Allah semata.



That's it!

"Dan orang-orang yang berjihad untuk mencari keredhaan Kami, Kami akan tunjukkan kepada mereka jalan-jalan kami. Dan sungguh Allah berserta orang-orang yang berbuat baik" 30:69


Moga Allah kembalikan jiwa muslim yang rindukan jihad. Nampak seperti belum tiba masanya untuk kita semua turun ke medan perang saat ini. Namun peri pentingnya agar semua pemuda2 islam kini ada perasaan nak membebaskan tanah air sendiri dari pemerintahan taghut.



Cita2 kita menentukan gerakkerja kita.


Mulakan dengan bina jiwa jihad dalam diri. Hapuskan pemonopolian nafsu dan bisikan syaitan dalam diri. Berperang dan berjihad dalam menegakkan kalimah syahadah dalam diri.

Ya, mulakan dengan diri sendiri.

"Tegakkan islam dalam dirimu, nescaya islam akan tertegak di tanah air mu"

BERJIHAD!!!!

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

2 Responses to Kyuubi setiap muslim

ayyash said...

salam alaik..

suka entri enti nih..
sgt tertarik dgn definisi jihad ramadhan al-buti,merangkumi segala aspek, mengorbankan segala tenaga dan usaha ke arah meninggikan kalimah Allah dan membentuk satu masyarakat Islam..tidak offensif jga defensif, tp lebih lg dr itu..

kefahaman tntg sgla konsep dlm Islam memang perlu difahami dgn akal, ilmu dan hati supaya segala doktrin lain x mengabui kejelasan dan kebersihan Islam..

jazakillah ukhti!!

'Ezzah Al-Islam said...

Tq to you too.

tau tak pasal buku ensiklopedia yahudi by dr tareq swaidan?

cambest sgt.. try check kat nurislami.. tapi arabe la..
series best!

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.