::motivasi kita::

Aimi Samihah catat sejarah

Daripada Zaharah Othman
bhnews@bharian.com.my



Penuntut Imperial College penerima pertama Anugerah Lonza

LONDON: Pelajar tajaan Petronas, Aimi Samihah Azuhan, 24, mencatat sejarah apabila bukan saja menerima Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Kimia kelas pertama, malah muncul penerima pertama Anugerah Lonza dari Imperial College di sini. (-->sila bersemangat wahai diri...)

Aimi Samihah, menerima Anugerah Lonza, iaitu daripada syarikat farmasi terkenal dunia yang berpangkalan di Switzerland, berikutan prestasi cemerlang dalam projek tahun akhir yang diketuainya mengenai ibuprofen, pada majlis konvokesyen institusi pengajian tinggi terkemuka itu di Dewan Royal Albert di sini, Rabu lalu.


Ketika tahun kedua pengajian selama empat tahun di sini, Aimi Samihah menerima Hadiah British Petroleum (BP) kerana keputusan cemerlang dalam kejuruteraan kimia.


"Aimi Samihah menunjukkan prestasi mengagumkan dan kami sangat bangga apabila beliau menjadi penerima pertama anugerah ini," kata Ketua Jabatan Kejuruteraan Kimia Imperial College, Profesor Andrew Livingston. (-->nak tumpang berbangga sebagai umat islam)

Detik bersejarah Aimi Samihah menerima ijazah kelas pertama dan anugerah itu turut disaksikan anggota keluarganya dari Malaysia, iaaitu, ibu bapanya, Azuhan Mohamed, 50, dan Salmiah Salleh, 46, serta adik lelakinya Adilin Syahmi, 14. Turut hadir datuk dan neneknya, Salleh Ali, 72, dan Mariam Yusof, 69. (-->sungguh terharu!!!... oh,ibu!..oh ayah!)

Ketika ditemui, Aimi Samihah berbangga sebagai anak Melayu dan mendapat tajaan Petronas, menerima ijazah kelas pertama dan menerima anugerah berprestij itu. (Alhamdulillah... sesungguhnya segala kejayaan dariNya)


"Saya sangat terhutang budi kepada ibu saya yang sentiasa menjadi pendorong, manakala ayah adalah sumber ilham kerana dia juga seorang jurutera," katanya.
(-->inteligent is inherited from the mother? isnt it??)

Azuhan pula berkata, anaknya mempunyai sikap tidak akan berpuas hati selagi tidak mendapat A atau markah 100 peratus yang menyebabkannya bekerja keras untuk mencapai keputusan terbaik dalam pengajian. (-->Ooh...diri...silalah jangan manja, please!)

"Ketika saya mengikuti pengajian peringkat Ijazah Doktor Falsafah (PhD) di Birmingham, Aimi Samihah bersekolah di sana dan pernah mendapat anugerah saintis muda," katanya,

Beliau juga memuji Petronas kerana memberi sokongan dan bimbingan kepada pemegang biasiswa yang belajar di sini. (terimakasih JPA atas segala sokongan dan bantuan anda!)

"Sebagai bapa, saya tidak bimbang melepaskan anak saya belajar di luar negara. Tempat tinggal selesa dan pembiayaan Petronas membolehkan pelajar menumpu perhatian terhadap pengajian," katanya. (mom..dad.. u dont have to wory k... i'm truely fine..)


Ya Allah, rahmatilah kami dengan ilmu yang bermanfaat, berkatilah usaha kami serta semua penuntut2 ilmu, jadikanlah kami "alat kerahmatan" mu dan tunjukkanlah kami ke jalanMu yang lurus.... Ameen....


"Dari Allah, Kepada Allah, Untuk Allah"

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

One Response to ::motivasi kita::

aziraarif said...

aimi samihah dan keluarga sangat humble...br je attend wedding aimi kat palace

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.