::me'train'kan otak::

Dengan nama Allah pemilik segala ilmu dan otak2 manusia
Selaut selawat tidak dilupakan buat insan yang mempunyai otak paling banyak ter'activated', 'Muhammad bin Abdullah dan semua pembaca yang berilmu sekalian...


Train Your Brain: 60 Days to a Better Brain by Ryuta Kawashima



Telah sedia maklum bahawa "latihan membaca" merupakan antara method paling optimal utk melatih cell2 neuron di otak manusia. Satu fakta menarik perlu dikongsikan, menurut kajian terkini professor dari Jepun, Dr Ryuta Kawashima telah membuktikan bahawa 3 aktiviti yang paling meng'activate'kan otak manusia secara efektif ialah:

1)Menyelesaikan masalah matematik yang mudah dengan pantas
2)Membaca dengan suara yang kuat
3)Menulis "penulisan"

Otak manusia sama seperti badan manusia mahupun hati manusia. Ketiga2 daripada mereka memerlukan makanan harian utk kekal hidup, penjagaan dan pemeliharaan rapi agar tahan lama dan pastinya latihan2 utk lebih produktif. Mahasiswa2 islam yang dirahmati Allah, ummah kita memerlukan produk dan perkhidmatan dari otak2 kita yang hebat ini. Berikanlah lebih kasih sayang dan perhatian kepada pembesaran dan kemajuan otak kita, semoga kita semua mampu menjadi insan muslim yang 'berotak besar' + 'berjiwa besar' + 'bertubuh badan besar'.

Training harian si Otak

1. Banyakkan melakukan kira2an yang mudah(--> walaupun pelajar Medik tidak mempunyai subjek Matematik melainkan biostatistik..hihihi)

contoh kira2 yang mudah:
Jawab dengan pantas...

2+24-5+6*7-13+5=
2+3+4+5+6+7+8=

2. Membacalah Al-quran dengan suara yang kuat setiap pagi,digalakkan juga membaca buku akademik dengan kuat. Pembacaan Al-Quran memerlukan ketelitian melatih otot2 mata serta lidah dan pastinya mempraktikkkan teknik pernafasan yang terkawal. Dorongan utk berebut2 menjadi imam solat Subuh, Maghrib dan Isyak.


3. Tulislah diari harian anda. Kajian membuktikan orang2 yang hebat menulis diari. Walaupun tidak mampu menulis blog2 sendiri, sekurang2nya berlatihlah menulis karangan sebulan sekali supaya bakat2 penulisan karangan yang telah terlatih semasa SPM dahulu tidak terkubur.

4. Cabar potensi otak anda. Belajar sesuatu yang baru. Kuasai bahasa baru, libatkan diri dengan hobi2 baru atau "friendly debate" bersama sahabat2. Ini akan membantu kelancaran perjalanan darah ke otak anda dan secara tidak langsung menguatkan ikatan2 synapse antara neuron. Baca dan kaji perkara2 yang rumit, selesaikan Puzzle dan apa2 sahaja yang pelik2 seperti memberus gigi dengan tangan kiri mahupun menyepak bola dengan kaki kiri.

5. Makan sarapan yang sihat setiap hari. Tidak seperti otot, Otak tidak mampu menyimpan tenaganya sendiri.Sekiranya terputus bekalan nutrient ke otak walaupun hanya sekadar 3 minit mampu meruntuhkan sistem yang nampak kukuh ini. Sayangi otak anda , berhentilah makan makanan yang tidak sihat... Say no to air gas!!!

6. Bersenam. Badan sihat, Otak cergas.

7.Tundukkan pandangan kepada perkara2 yang perlu ditunduk. Kemampuan otak utk mengingat mahupun berfikir dengan kreatif dan kreatis akan berkurang apabila terdedah kepada agen2 peluntur yang menghakis.

Otak amanah Allah, sama2lah kita asah kemampuan otak supaya tidak berlaku pembaziran. Sedangkan belakang pisau kalau diasah pastinya tajam.



"Dari Allah, Untuk Allah, Kepada Allah"

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

3 Responses to ::me'train'kan otak::

Eric. said...

artikel ini BEST!

hehe. sarapan yang sihat? teringat masa pagi exam Pharma, perut lapar, carik2 makanan takde..

jeng3.. nampak sebungkus megi tomyam! wee3~:D *sedap2*

nusaybah said...

thanx eric for the comment!

eric sarap megi? huhuhu..
nusaybah pun tgh berjuang sarap sihat di rumah ni~

susu ma3a cereal... ok wut?
mak pesan minum susu setiap hari...
nabi pun suka susu... jom kempen minum susu...

Eric. said...

susu sedap. hehe. ekecli, eric suke minum susu.

if macam malas nak bancuh susu, mesti beli susu kotak baladna tu. *slurp* :D

good luck exam Microb! bittaufeq. enshaAllah. ^.^

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.