10 yang mahal dan terhad

Dengan nama Allah tuhan bulan Ramadhan dan bulan Zulhijjah.
Selawat salam buat insan terulung 'Muhammad bin Abdullah' serta semua pembaca yang dirahmati sekalian.

JOm!!! XPDC mencari Ilahi.

Ramai yang sedar dan berebut2 mencari keistimewaan 10 malam terakhir di bulan Ramadhan, namun ramaikah yang sedar dan berebut2 mencari keistimewaan 10 hari terawal di bulan zulhijjah ini? Wahai sahabat2 sesungguhnya kini kita berada dalam musim bonus dan diskaun berlipat ganda, perkasakanlah ibadah, teguhkanlah keyakinan. Hidupkan 10 untuk gandaan 1000x1000.

Disini kita bermula, Di syurga kita bersama~

Imam al Bukhari Rahimahullah meriwayatkan daripada Ibnu ‘Abbas r.a bahawa Nabi s.a.w bersabda,

Tiada suatu hari pun, amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari-hari ini – iaitu 10 hari Zulhijjah. Para sahabat baginda bertanya, ‘Tidak juga Jihad pada jalan Allah (mengatasi kelebihan Hari-hari tersebut)? Ujar Baginda, Tidak juga Jihad di jalan Allah kecuali seorang yang keluar dengan jiwa raga dan hartanya dan tidak membawa pulang apa-apa pun (kerana habis disumbangkan untuk memenangkan agama Allah).

Imam Ahmad r.a. dari Ibnu Umar r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda,

“Tiada suatu haripun, amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari-hari 10 Zulhijjah ini, oleh kerana itu perbanyakkanlah padanya tahlil (La Ilaha Illa Allah), takbir (Allah Akbar) dan tahmid (Alhamdu Lillah).Ibnu Hibban di dalam kitab Sahihnya meriwayatkan dari Jabir r.a. bahawa baginda s.a.w bersabda, “Seutama-utama hari adalah hari Arafah”.


Bagi saudara2 muslim yang sedang berada di Tanah Suci bagi menunaikan haji kini, kemanisan Zulhijjah dan musim haji pastinya semakin dirasai. Namun bagi kita2 yang masih belum berkemampuan ini, Zulhijjah tetap Zulhijjah, dimana jua kita berada,Peluang untuk merasai kehangatannya masih ada. Allah sentiasa adil kepada hambanya. I love Allah!


"Dari Allah, Untuk Allah, Kepada Allah"

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.