::Perang kita::

Dengan nama Allah tuhan masa sibuk dan masa lapang...
Selaut salam dan selawat ke atas insan paling sibuk tetapi masih sempat bertahajud sampai bengkak2 kaki 'Muhammad bin Abdullah' serta semua mereka2 yang sibuk dengan urusan dunia sementara ni, harapnya sibuk juga dengan urusan akhirat yang hakiki...

Hasil muhasabah setiap hari saya sentiasa merasakan bahawa saya tidak punya cukup waktu setiap hari. Banyak perkara perlu diselesaikan tetapi masa yang ada terlalu sedikit. Kalau nak diberi analogi samalah seperti menjawab 200 soalan Pathology dalam masa kurang 1 jam. Benar2 memerlukan teknik pengurusan waktu yang amat bijak, ciri2 individu muslim wajib ada wahai diri... sila perlengkapkannya... Sentiasa saya terfikir macamanalah Rasulullah dan semua orang yang hebat menggunakan masa 24jam mereka. Masa yang sama sahaja diberikan kepada saya ini. Adakah saya punya masa kurang dari 24jam dalam sehari? Pelik tetapi saya suka mengada2 berfikir begitu utk menutup kelemahan diri dalam menguruskan masa sendiri... Doakan saya sahabat2... saya perlu berubah, perlu lebih bijak memanipulasikan masa kerana ummah memerlukan saya utk berkhidmat kepada mereka. Ummah dan masyarakat kita memerlukan kita semua wahai pemuda islam... pemuda2 yang kuat dan bijak menguruskan masanya, bukan pemuda2 yang manja... Ya Allah, bantulah kami semua!!!



Sekadar pendahuluan ala2 luahan hati,sekarang kita masuk kepada isi utama hari ini. Semalam2 ketika sedang mengulang si jantung hati a.k.a manual hidup saya, tibalah saya kepada ayat berikut.

" Dan apabila engkau Muhammad berada di tengah2 mereka (sahabat2) lalu engkau hendak melaksanakan solat bersama2 mereka, maka hendaklah segolongan dari mereka berdiri (solat) besertamu dan menyandang senjata mereka, kemudian apabila mereka(yang solat besertamu) sujud(telah menyempurnakan satu rakaat) maka hendaklah mereka pindah dari belakangmu (untuk menghadapi musuh) dan hendaklah datang segolongan yang lain yang belum solat, lalu mereka solat denganmu, dan hendaklah mereka bersiap sedia dan menyandang senjata mereka. Orang2 kafir ingin agar kamu lengah terhadap senjatamu dan harta bendamu, lalu mereka menyerbu kamu sekaligus. Dan tidak mengapa kamu meletakkan senjata2mu, jika kamu mendapat suatu kesusahan kerana hujan atau kerana kamu sakit, dan bersiap sedialah kamu. Sungguh Allah telah menyediakan acab yang menghinakan bagi orang2 yang kafir"
(an-nisa' 4:102)

Ayat ni merupakan dalil untuk solat Khauf ia3ni solat ketika perang a.k.a waktu tidak aman/ kucar-kacir/ darurat/ dan sewaktu dengannya. Saya tidak punya ilmu yang thiqah utk membincangkannya dari sudut cara2 pelaksanaan mahupun hukum-hakamnya. Perlu rujuk ahli fiqh utk itu. Namun saya punya perspektif dan kata2 hati sendiri yang datang melintas apabila membaca ayat ini. Ya, semua orang yang membaca Quran dengan hati terbuka insyaallah mampu utk berfikir tentang makna2 ttersirat serta tersurat ayat2 tersebut tidak kira dari sudut apa sekalipun.

Bak Kata2 Ulama' " Kebenaran itu satu sahaja, tetapi cara melihatnya pelbagai". Inilah mukjizat al-Quran, sesiapa sahaja mampu untuk membaca dan memahaminya tidak kisahlah siapa anda!!! Anda seorang kanak2... anda seorang non-muslim... anda pelajar gagal UPSR, anda seorang professor... insyaallah anda mampu untuk memahami ayat2 Al-quran apabila anda cuba memahaminya dengan hati bukan akal semata... so, please do read Quran and try to understand it with ur heart~(merayu)

Solat sunat Khauf
Cara sembahyang Rasullullah berbeza-beza mengikut riwayat.Sebahagian ahli hadis meriwayatkan tiga cara dan yang lain sepuluh cara dan ada pula yang meriwayatkan enam belas cara , bahkan ada yang meriwayatkan dua puluh empat caranya.

Semua perbezaan itu mungkin telah di kerjakan oleh Rasullullah s.a.w. kerana berbeza keadaan di waktu-waktu itu , tetapi yang penting ialah sembahyang wajib di kerjakan sebaik mungkin dan penjagaan serta perlawanan terhadap musuh tidak di-lalaikan atau di sia-siakan.

Sila rujuk tafsir masing2 dan bertanya kepada ustaz2 yang thiqah untuk mengetahui kaifiat2 a.k.a cara2 pelaksanaan solat ini... Jangan malas!!! pemuda islam perlu rajen ok...

Apabila membaca ayat berkenaan solat sunat khauf ini, antara perkara2 yang difikirkan oleh otak saya hasil penghantaran impuls2 antara neuron2 ialah:

1) Solat sangat2 penting!!! Wahai umat islam yang amat2 dikasihi, apakah cara lain yang perlu dilakukan untuk menyedarkan kita semua tentang kepentingan solat(yang khusyuk) ni???? (jerit sampai bergegar bilik) Macam2 kelonggaran yang dikurniakan Allah untuk kita kekal fleksibel melaksanakan solat, ada solat jamak, qasar, rukhsah tayammum... solat ketika perang, solat baring, duduk, kelip2 mata... sehinggakan Allah telah menyucikan mana2 bahgian bumi semata2 untuk manusia sujud bersolat menyembahnya...ooo.. Ya Allah, jadikanlah solat kami solat orang2 yang solat dan paling penting Ya Allah, bantulah agar kami sentiasa kekal tergolong dalam orang yang solat khusyuk dan sentiasa memperbaiki solat hari ke hari...



2) Hebatnya umat islam hasil tarbiyah nabawi... masih kekal menjaga solat malah secara berjemaah walaupun dalam keadaan di ambang maut. Bagaimana dengan kita, umat islam zaman ini?... persoalan yang hanya mampu dijawap oleh diri sendiri...

Mengambil kata2 As-syahid Muhammad at-Tahir
" Islam itu hebat, tidak memikulnya kecuali orang yang hebat, maka jadilah kamu orang yang hebat itu!

3) Perang memang selalu berlaku diantara umat islam dan kuffar,dan pastinya sedang berlaku dan akan kekal berlaku sehingga ke hari kiamat. Buktinya, Allah turunkan ayat ini, memberitahu cara2 pelaksanaan solat supaya dapat dipraktikkan oleh umat islam zaman berzaman.



Pengalaman berperang
Mengimbau program2 yang memenuhi jadual semasa di Darul Quran (DQ) dulu, satu aktiviti yang paling menyentuh seluruh organ dalaman saya adalah "perang2!!!"

Objektif: aktiviti ini adalah supaya seluruh huffaz2 dapat merasai dan menghayati perasaan sebenar umat islam yang sedang berperang.

Pelaksanaan: Seluruh akhawat seramai lebih kurang 70 orang dibahagikan kepada 2 kumpulan
KUMPULAN 1- tentera islam yang berperang di jalan Allah
KUMPULAN 2- tentera kuffar yang berperang di jalan Taghut

setiap kumpulan mempunyai moto yang akan sentiasa dilaungkan sebagai pembangkit semangat dan visi masing2 yang perlu dicapai sedaya mungkin.

Moto dan visi
KUMPULAN 1
-Allahu Akbar!!!
1)perlulah memperjuang menegakkan kalimah syahadah yang dilafazkan.
2)perlulah pilih 10 orang dikalangan muslimin yang merupakan ulama' yang perlu diselamatkan
daripada dibunuh golongan kuffar.
3) jatuhkan panji tentera kuffar (setiap kump. akan melantik seorang yang paling kuat utk memegang bendera tentera masing2...)


Kumpulan 2
- Go..go Kuffar!!! (tak dapat pilih moto yang lagi best sebb tak dapat nak menyelami sangat perasaan mereka nak hancurkan islam..)
1) musnahkan islam, bunuh semua orang islam dan buktikan kekuatan kuffar
2)bunuh ulama islam dulu sbb merekalah punca kekuatan mereka.
3) jatuhkan panji tentera islam

Langkah berjaga2:
1) semua peserta dikehendaki mengenepikan semua alat2 elektronik seperti jam tangan, telefon bimbit, cermin mata dan segala sesuatu yang boleh membahayakan diri.
2) lokasi aktiviti dijalankan di dalam dewan yang luas dan kosong supaya kecederaan dapat diminimumkan.

Perasaan yang mahal
satu.dua.tiga... boooomm!!!
Dengan strategi peperangan yang telah dirancang oleh kumpulan masing2. Perang yang sebenar bermula... kami benar2 berperang dengan seriusnya...

Bagi tentera islam, kami merancang untuk lebih kepada "pertahanan" tanpa menyerang. Kubu pertahanan dibina, satu di barisan hadapan dan satu lagi di barisan belakang khas untuk melindungi ulama' yang memangnya dikejar2 oleh pihak kuffar.
Bagi tentera kuffar, strategi yang digunakan hanyalah "bunuh semua umat islam!"


Masih segar di ingatan saya bagaimana kami saling berempuhan. It's was so real. Perang terpaksa ditamatkan oleh pihak penganjur apabila keadaan menjadi amat tidak terkawal dan pastinya ramai yang pulang dengan bukan setakat lebam, bengkak, berdarah, seorang sahabat saya telah diserang lelah, sesak nafas dihimpit ketika sedang berperang. Namun, segala kecederaan fizikal yang dirasai amat berbaloi jika dibandingkan dengan perasaan seorang mujahid islam yang sedang berperang yang dapat kami benar2 selami... Fuh!!! sampai sekarang saya masih terkesan dengannya.

Mimpi? adakah sekadar ilusi...
Akhir2 ini mungkin akibat terlalu banyak membaca berkenaan isu Palestin menyebabkan tidur malam saya diiringi dengan mimpi2 peperangan. Saya menjadi mangsa si YAHUDI laknatullah, saya tidak pasti saya seorang rakyat Palestin atau masih seorang rakyat Malaysia yang pasti saya seorang muslim. Zionis yang kejam, tidakberperikemanusiaan. Benci...BENCI... BENCI ZIONIS...



Konklusinya, pemuda2 islam jom sama2lah kita lebih serius mendalami isu ini dengan lebih mendalam sgt2 mendalam, dan sentiasa mendoakan umat2 Islam yang sedang berjihad di Palestin sana. Kita seharusnya berterimakasih dan sentiasa menyokong saudara2 kita di sana, kerana mereka sanggup mempertaruhkan segalanya demi tanah Islam milik kita semua, tanpa mereka kitalah seharusnya turun padang. Kemenangan islam itu semakin pasti... saya positif!!!




"Dari Allah, Untuk Allah, Kepada Allah"

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.