kotak-kotak pangkah

Pen 6 warna yang dibeli di Barcelona itu di keluarkan. Tik! Ditukar warna pilihannya dari ungu kepada biru. Buku kecil berkotak-kotak miliknya itu diperhalusi satu-satu.

Errmm.. Boleh tahan bilangan tanda-tanda pangkah pada target amalannya minggu ini. Aisshh.. sedikit kecewa di situ. Ada tanda-tanda kurang enak dipandang mata. Dalam hati dia sudah berkira-kira bentuk graf miliknya minggu itu. Teman-temannya kini juga makin kerap dilihat bersama-sama buku mini 'checklist diri' tersebut. Terbau semangat berlumba-lumba di situ. Komitmen dirinya sedar tak sedar pun jadi lebih bertambah.

Dia teringat hadis yang dibacainya suatu masa dahulu.


Rasulullah bertanya, "Siapa di antara kalian yang hari ini berpuasa?" Abu Bakar menjawab, "Saya" Rasulullah bertanya lagi, "Siapa di antara kalian yang hari ini menziarahi orang mati?" Abu Bakar menjawab, "Saya" Rasulullah bertanya, "Siapa di antara kalian yang hari ini memberi makan orang miskin?" Abu Bakar menjawab, "Saya" Rasulullah bertanya lagi , "Siapa di antara kalian yang hari ini menjenguk orang sakit?" Abu Bakar menjawab, " Saya" Rasulullah bersabda, "Tidak berkumpul hal-hal ini dalam diri seseorang kecuali dia akan masuk syurga" [Muslim]

Subhannallah! Hadis simple yang nampak ringan , namun punya makna tersirat yang besar.

Dulu dia tidak nampak hakikatnya nabi sedang mengfollow-up amal fardi para sahabat. Dia tidak sedar nabi amat prihatin dengan komitmen para sahabat terhadap ibadah-ibadah peribadi mereka. Kini jiwa dia sendiri yakin muhasabah graf amal itu penting untuk jiwa-jiwa yang berjanji mahu berubah.

Ya! amat penting.

Tidak boleh tidak. Kalau benar kamu orang yang mahu memperbaiki diri, perlu bersahabat dengan checklist diri ini. Jangan mimpi mahu istiqamah tanpa penelitian dan penganalisaan halus dalam mengislah diri.

Mulakan dengan yang paling ringan, perlahan demi perlahan.. jiwa yang dahagakan makanan hati akan berasa semakin haus dan haus. Dulu mungkin baginya, mathurat sekali sudah cukup panjang dan menyusahkan, namun mungkin dari hari demi hari.. thresholdnya untuk zouk semakin tinggi. Selagi tidak di ulang 3 kali sudah gelisah gelodak hati. Sampai satu tahap, mathurat kubra menjadi kewajipan bagi nurani.

Itu sifatnya jiwa yang menghakimi. Perlu teliti dan sabar membajai.

Bukankah sunnatullah si Pokok itu tidak akan berbuah dalam sehari ?

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.