murakib Irbid, syabab sudah berubah?

"Ana geram sungguh dengan syabab2 ni. Dah banyak kali ana kena macam ni, iz~ Setiap kali habis mesyuarat, tak ada siapa nak murakibkan. Dahlah hari dah malam gelap" sedar2 malam itu seorang ukhti meluahkan perasaannya yang sudah lama terbuku.




Saya terkedu. Errmm.. menyepi sebentar. Saat2 sahabat akhawat sedang meluahkan perasaan ini, lebih elok untuk sekadar mendengar tanpa mencelah. Biar habis segala apa yang ingin diluah dahulu baru menambah. Orang perempuan gayanya memang begitu. Kadang2 meluah itu sekadar ingin melepaskan rasa hati, bukan diharap sangat penyelesaiannya. Cukup sekadar ada seseorang menadah telinga, dan cuba memahami situasi dirinya.


"Selalunya syabab2 ni buat 'dek' je. Habis mesyuarat semua cepat2 menghilang. Tak adanya nak tawar diri jadi murakib. Syabab Irbid ini dah tak sama macam dulu. Ana kecewa sungguh~"
terpancar riak wajah yang benar2 kecewa.Mungkin ada peristiwa buruk yang pernah menimpa diri.


"Errmm... Sabar ye, aminah. (bukan nama sebenar).Yelah, bukan semua syabab yang faham dan benar2 makruf tentang kepentingan murakib ni. Mungkin juga diorang tu sibuk. Tak pun penat kut" Sekadar menyiram air ke api yang sedang marak.


Dalam hati sudah berfikir2. Macam2 respon akhawat2 irbid tentang khidmat murakib. Yang sorang ni sangatlah mengdambakan khidmat murakib. Tak ditawarkan khidmat sampai mengajuk. Ada pula satu golongan lain yang anti dengan murakib2 ni. Setiap kali ditawarkan, pantas sahaja menolak. Menyusahkan katanya. Saya kira golongan kedua ni lebih majoriti. Bukan tidak suka, cuma tidak mahu menyusahkan. Faham sahaja situasi semua sebagai pelajar, risau pula mengganggu dan mencuri masa mereka. Kebanyakan berfikir begitu.


"Aminah, Syabab2 irbid ni macam2 gayanya juga. Ada yang benar2 faham peranan murakib dan ada juga yang tidak. Utk syabb2 yang tak berapa nak faham ni, ada caranya untuk kita slow2 terangkan tentang betapa kita ni perlukan bantuan mereka. Kita yang akhawat ni pun kenalah bijak nak minta bantuan, ye tak? " mula mencucuk jarum, melihatkan wajahnya yang mula kendur.


"Ye lah, takkan nak harapkan syabab2 je tawarkan khidmat semata. Bagi yang faham, tiada masalah. Ingat sahaja tanggungjawab mereka. Utk yang belum faham, kita yang akhawat ni la kena slow2 main peranan. Kena tunjuk sedikit betapa kita menghargai dan memerlukan khidmat murakib mereka. Rasanya syabb2 irbid ni tak ada masalah kalau kita minta baik2, insyaAllah ok je" Termenung sebentar Aminah merenung kata2 yang diterima.



khidmat Murakib.
Dah lama seseorang meminta saya menulis berkenaan topik ini. namun tak tertulis2 sampailah ke hari ini. Bukan apa, tak tahu bagaimana cara yang terbaik utk menyampaikan. Entri yang ini pun harapnya dapatlah memberi kesedaran kepada kedua2 belah pihak,yang belah syababnya dan akhawatnya juga. sesiapa yang ingin bantu, dipersilakan merespon~


Belah syabab
Harapnya yang syabab dapat sedar bahawasanya yang akhawat ni amat memerlukan bantuan anda sebagai murakib di bumi Irbid ini. Betapa mereka menghargai dan berterimakasih atas penjagaan yang diberikan. Walau sekadar seminit dua. Apatah lagi yang sangup menemani untuk mengembara ke negeri orang. Al-maklumlah ada ramai juga akhawat2 yang bertahi lalat dikaki, nak berjalan jauh melihat dunia orang, namun hati tak cukup berani berjalan tanpa ada syabab yang meneman. Ditambah2, nak dapat lampu hijau ibubapa bukan senang. Betapalah khidmat murakib itu didambakan.




Belah akhawat
Yang akhawatnya pula, harapnya sedarlah juga. Murakib2 ni bukannya hak milik anda sepenuhnya. Nak minta bantuan ada cara dan adabnya. Namun jangan sampai tak mahu langsung menggunakan khidmat mereka. Sepatutnya diri sendiri tahu situasi yang sedang melanda samaada tidak atau perlukan mereka.. yer?



p/s: Perasaan berjalan berseorangan tanpa murakib dimalam hari menjadikan kita lebih berhati2 dan menggantungkan sepenuh doa kepada Allah. Yakin tiada lain yang dapat menyelamatkan melainkan Allah. Bibir tak lekang dengan bacaan Quran dan zikir padanya. Jangan pula sampai berjalan dengan murakib membuatkan kita meletakkan sepenuh kepercayaan kepada murakib, sehinggakan terlupa bergantung harap kepada Allah.

Teringat kisah semut dalam balang dan nabi Sulaiman~

(updated) ni link kisah ummu salamah dgn uthman bin talhah. jemput baca utk ambil pengajaran~

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

23 Responses to murakib Irbid, syabab sudah berubah?

tebu said...

Assalamualaikum izz...

Tahniah dan terima kasih atas keprihatinan, keberanian dan kejujuran anda.

Sepertimana persefahaman itu hanya mampu dicapai melalui komitmen kedua2 pihak yg berselisihan. satu saja mmg x jadi.
Bertepuk sebelah tangan kan x berbunyi!!

Jadi, baik syabab mahupun akhawat sama2 kena berUSAHA utk faham peranan masing2.

Yg akhawat selain dr cara meminta bantuan muraqib yg beradab dan waktu yg bersesuaian, juga perlu maklumkan awal spy mudah diorang nak susun/sesuaikan dgn aktiviti harian mereka yg mungkin dah berjadual. Juga, jgn berat mulut utk berterima kasih ya!!

Syabab pula apalah salahnya sekali sekala "merendahkan" diri tonjolkan keprihatinan anda ...pelawalah klu berkesempatan...klu x tlg muroqibkan pun, tolong carikan/wakilkan kawan2 lain yg sudi pun sgt bagus.

Krn kita sama2 saling memerlukan.

I think, perkara ni sering berlaku mngkin sbb sesama2 kita x ada pertalian kasih sayang yg "rasmi" suami isteri, abang adik contohnya.Tetapi, pertalian aqidah itu jauh lebih kuat dan utama di mana insyaAllah sudah cukup untuk memandu kita sentiasa berfikir dan bergerak utk kesejahteraan org lain...

this is the key word...UTK KESEJAHTERAAN ORG LAIN... krn Rasulullah telah dahulu buat begitu...Sollu 3alannabi:)

btw...ucapan terima kasih x terhingga buat syabab2 yg sudi dan byk berkorban...yakinlah bakti yg dicurahkan demi memelihara maruah2 wanita2islam ini besar(x terbayang besarnya) ganjarannya di sisi Allah...meski ramai yg jeling2 pandang sebelah mata saja..

wallahua3lam~

'Ezzah Al-Islam said...

Waalaikumsalam wbt, tebu

huhu.. very nice and long komen~
terimakasih atas penjelasan yg lebih terang...

nampak gaya si tebu ni macm org yg selalu urus2kn khidmat2 murakib ni..


agak2 ada tak org2 len yg tak terlibat dgn urusan2 khidmat2 murakib ni nak kongsi komenan anda?

kemanisanku said...

tebu ni akhwat or syabab ek??sbb pernah je tengok dia komen dkt blog2 akhwat irbid ni..hehe..ap2 pon nasihat yg bagus..thnx to izz n tebu..

Ainul Arina Madhiah said...

salam

erm, nak kata apa ek?

Absolutely right! hehe...

Kena tahu posisi dua-dua pihak. Perlu tolak ansur dan fikir dari kemaslahatan masing-masing. Kena ingat bukan senang akhawat nak minta murakib dan juga bukan senang syabab nak menjadi murakib. Kalau semua bekerjasama dengan betul dan faham problem satu sama lain, insyallah takkan jadi masalah.

Semoga tahun ni problem murakib takkan jadi isu lagi bila semua dah faham kepentingan masing-masing. ^_^

p/s: Good luck KK 09/10!! ( Utk Qalbi terutamanya ). Semoga dipermudahkan urusan oleh Allah dalam segala urusan korang tahun ni. Insyallah kheir. .

one_munawwarah said...

alhamdulillah.

setakat ni, one tak jumpa lg syabab "belum prihatin" ni. sayang tengok akhawat yang tak faham kepentingan murakib pun satu hal juga. tsk.

betul ckp iz, kadang2 bila ada murakib, terlupa pergantungan pada Allah. ea rabb.

kaknik said...

hihi..keluar jgk akhirnye bab murokib ni ye..:)

mmg tak dinafikan kewujudan murokib adakalanya diperlukan..

tapi, ape yg penting..akhowat sume kena byk elakkan kluar malam.kecuali terpaksa..

klu balik sorang, guna jalan yg terang dan selamat..walaupon jauh skit..

yg penting...jaga diri dan maruah..igt Allah..baca doa mcm2..

kalau kite berusaha jaga diri dan maruah..Allah akan jaga diri dan maruah kite insyaAllah..

kaknik said...

hihi..keluar jgk akhirnye bab murokib ni ye..:)

mmg tak dinafikan kewujudan murokib adakalanya diperlukan..

tapi, ape yg penting..akhowat sume kena byk elakkan kluar malam.kecuali terpaksa..

klu balik sorang, guna jalan yg terang dan selamat..walaupon jauh skit..

yg penting...jaga diri dan maruah..igt Allah..baca doa mcm2..

kalau kite berusaha jaga diri dan maruah..Allah akan jaga diri dan maruah kite insyaAllah..

'Ezzah Al-Islam said...

Waalaikumsalam wbt.

to kemanisan ku..
huhu.. iz rasa kalau baca komen tebu tu skali pun, dah dapat teka jantinanya.. hihi

'Ezzah Al-Islam said...

to cinul~

wohoho.. itu dia MANTAN kita telah bersuara... harapnya lepas dah letak jawatan ni masih still ada smgt 'menjaga' cam dulu ye kak!

tahniah n takziah tuk Timb Biro Perhubungan dan Kemasyarakatan MPPM 09/10 ni. Selamat bekerja utk kamu!
Utk Qalbi gak

'Ezzah Al-Islam said...

to one~

Berdoalah kamu tidak menjumpainya disini... sbb kemungkinan utk menjumpai spesies ini di Malaysia sgt tinggi.

Pape pun sgt tabik pada sukarelawan2 murakib. Moga Allah menerima amal ini sbg hasanah buat kamu semua..

p/s: Selalu berlaku kat iz, tiba2 baru tersedar ada sukarelawan murakib tolong temankan balik. tak minta pun. terimakasih la diucapkan~

'Ezzah Al-Islam said...

to kak nik.

amboi! tertunggu2 ke tajuk ni?
thanx kak nik 4 the reminder..

Pada pendpt sya, kalau time malam2 (katakan baru habis mesyuart), kalau akhawat balik ramai2 dalam 4-5 orang tak perlu murakib kut. naik teksi ok dah rasanya. kalau 1-2 org boleh kut minta jasa baik.. (-->utk kes2 umah terpencil.


nak tanya mana2 syabab, apa pendapat antum2 semua ni kalau akhawat2 nak minta tolong jd murakib.. kes2 macamana yg korg rasa bersesuaian?

tebu lagi said...

assalamualaikum ...

sekadar mencelah utk berkongsi..
klu dulu, asal lebih jam qarar je..MESTI kena ada murqokib..

Rupanya tak..dlm keadaan tertentu...naik taxi cthnya...

1-kalau lebih dr seorang dan semua turun di tempat yg sama...x perlu muroqib jika yakin selamat insyaAllah

2-kalau lebih dari seorang (4 org cthnya) tp turun tmpat lain2 di mana akhirnya ada kemungkinan ada akhawat yg akan tinggal/turun seorang...yang ini PERLU murokib.

3-seorang--->mesti murokib ya... x kira rasa selamat sekalipun...

ermm...kpd yg membaca..betulkanlah ya kalau salah...

p/s: tebu x ada jantina..haha

yellowrose said...

salam izz..bgos2..tapi kalo syabab xbce pon entry nih xgune gak..harap2 rmai la yg bace[husnuzzon]..bg akak ,kalau betul2 kite memerlukan muroqib,terusterang jek..xperlu nak merajuk[sesuai ke merajuk?] bile dorg xpaham.laki memangla cmtuh kadang2..kne ckp stret to the point bru phm.bukannye phm body language pompuan sgt...

lagi satu ,akak ckop xsuke org yg belagak sgt nih bile dah dioffer tp xnak di muraqqib...mmgla kalo berani sgt pon da bese jln mlm ,xnk susahkan apela..jgnla sampai bongkak sgt dan biarkan jek muroqaib yg da dioffer terkapai2 tertinggal..haha.. diri tuh ade taekwndo ke silat ke ape ke..tapi peluang yg da diberi tuh gune jekla..

kpd sume akhawat pk la mane yg baek mane yg buruk ikot keadaan. nih pendapat akk jek..bknla bermksod wajib kne muraqeb.kdg2 akk pon "terpakse" klua smpai lewat mlm..seboleh2nye elakkan la ye..
p/s:contohnye bli basikal cam kak nik ke..hik3..kalo yg salu kua lewat mlm tuh..

Aleen said...

Assalamualaikum...

Hehe Iezz.. Ku nampak kata2 ku di situ..

Alhamdulillah, n thanks a lot for this post.. Mungkin la betul kata kak yellowrose, mybe kita yg kene pandai request khidmat muraqqib ni sbb mungkin ada sesetgh yg x faham, kurang faham , malu, x tahu, x perasan, busy dll utk memberikan khidmat mereka..

Apa2 pun, kpd mana2 syabab yg telah n selalu menginfaqkan diri mereka utk menrjadi muraqqib kami semua, ketahuilah bahawa kami mmg amat2 berterima kasih pertolongan anda.. Lebih2 lagi, ibu dan bapa kami sendiri pun sebenarnya amat mengghargai usaha kalian menjaga anak-anak perempuan mereka.. Bukankah mcm tu sgt cantik susunannya?? .Islam mmg Indah.


Wallahua'alam

Anonymous said...

ye..muroqib amat perlu..
nak muroqib kena bgtau..
jgn diam je..
nak muroqib jgn malu..
berterus terang je..
org lelaki mmg xkesah pompuan blk sorg2 ni..bukan ade kaitan dgn dia pon..
tapi klo diminta temankan,insyaallah ditolong..
kerja ni bukan kerja sembarangan..
tapi kalau nk berlaku sesuatu tu,tetap juga berlaku..Allah Maha Berkuasa..
apakah yg paling utama??
BANYAKKAN PENGHARAPAN KEPADA ALLAH..

cik santun.. said...

assalamualaikum izz..

dh 3 hari gak baca n mengikuti komen entri yg ni, tp segan dan malu2 nk tinggal jejak..hihi..

gaya anonymous itu seolah kubiasa dan kukenal..

dulu2, masa akk 1st year, zaman pemerintahan ustaz ismat, hijazi mmg best.. syabab nmpk je akhawat jalan malam, pasti akan diiring smpai depan rumah..

tapi sekarang, sybab kita sudah ramai, barangkali mereka malu.. yg faham memang sikit, tp ada!!

kita malu nk mintak muraqib, diorang pun malu nk dipelawa khidmat mereka..kui3..

Faaiz Al-Hijriy said...

mintak jela akhawat yg disayangi sekalian ku.
kalau tak mintak mana org nak tahu. kot2 duduk seblah rumah mesyorat tu je dah tak bagitahu macam mana nak tahu.
mintak ja tak payah fikir teruk2 camne nak mintak.
"anta leh tolong muraqib kami ni tak. dekat je kat zam2."
hah mmg durjana lah si syabab tersebut kalau tidak memberi khidmat mudah ni kalau diminta.
lain lah pula kalau nak murakib ke syria ataupon sebagainya tempat yg jauh.
kalau si syabab kata tak boleh tu maksudnya tak boleh la. dia ada lah urusan kehidupan dia yg kita tak boleh kacau.
so mintak tolong presiden AJK permai, tlg carikkan. jgn pening2 teruk2 ngumpat org tak baik.jump to assumption camtu.
syabab pon walaupon kurang ensem tapi ada ati perasaan jugak..
hahaha.
yallah salamtak

Anonymous said...

cik santun..jgn buat2 tak kenal..aku lah yg komen kt blog ko..
asal ko buang??
hidup kena saling membantu..
baru lah hidup jadi macam naqeb..maju PERMAI..
alumnai bai..kena capai 1 saham ni..
kena jadi hero..

'Ezzah Al-Islam said...

to tebu..

huhu.. konfirm orang kuat PERMAI ni..
Syukran la atas pendpt tu.. walaupun bab ni tak rigid, sekurang2nya ada guideline tuk akhwat2 ni..

**************

to aleen,

ya. islam memng indah.. cuma orang islam selalu menmpakkannya tak indah..


**************

to ciksantun,
amboi!! sejak bila malu2 meninggalkan jejak ni.. ????
suara anda sentiasa dialu2kan disini..huhuhu..

teruskan lah mengikuti komen entri ni. byk je lagi boleh dipercerahkan ttg isu ini..

bukan setakat adab2 minta murakib, malu segan, kepentingan2 dan semua2 ni.. paling penting etika murakib dalm islam sendiri..

banyak boleh dikupas ni..

*******************

to faaiz al-hijriy

betul2. ana pun mula2 pelik juga dengan akhawat2 yg malu nak minta murakib ni. ana tak sangka wujud golongan ini. namun selepas disurvey, ternyata memang wujud. tapi rasanya mesti akhawat2 ni ada sebb2 tertentu mengikut org dan situasi tersendri kenapa dia malu..

maka ketahuilah wahai syabab2 sekalian, wujud gol akhawat2 yg malu tuk minta tolong. sesekali kalau syabb tawarkan diri rasanya ok jugak. mgkin dapat membuka jalan tuk akhawat tersebut.

sapa tahu kisah ummu salamah dan uthman bin talha?
inilah antara kisah contoh etika dan adab/ cara murakib yg terbaik..

****************

to anonymous,
ya keja ni bukan kerja sebarangan..
ada etika, adab dan larangan yg perlu dijauhi.. baru dikira sbg ibadah yg sah.

'Ezzah Al-Islam said...

tertinggal pula..

to yellow rose,
sy bukan sahaja harap syabb, tapi ramai juga akhawat yg baca bnda ni..

sy setuju ngn akak. tak sesuai kut nak merajuk2.. cam pelik juga. kes terpencil je ni. (boleh diabaikan)

dan idea basikal satu isu juga sebenarnya, sbb memandangkan dah semakin bertambah bilangan akhawat yg punya basikal kat irbid ni. Nak kata 'aib' kat negara arab ni ye jugak, tapi mmg ternyata sgt2 membantu bg yg bijak mggunakannya. ye kak nik? huhu~

bahaya mmg tetap bahaya.tapi semua bnda pun boleh jadi bahaya.

kak nik nak komen apa ttg isu basikal ni?

Anonymous said...

dah lambat tapi nak komen gak.

so far based on my experience, dak2 irbid nih baik orangnya, mintak murokib sure dapat sampai ke epot la syria la. murokib2 pun baik, tak gatai, prihatin and tak demand. keep on that way.tu utk scope travel jejauh.

utk scope travel sekitar irbid, saya sendiri prefer tak bermurokib, tu sendiri nye decision la. kalau terdesak, barula mintak murokib, stakat pengalaman ngn kawan2 yang mintak tu, tak penah lagi la kene tolak. bukan jual mahal tamau murokib, tapi kite tau la takat mana kite nye berani sendiri kan. kalau takut, terus ar xyah kuar rumah jauh2,abis cite. tapi kalau kes terkene balik umah kul 12 malam sorang2 tu melampau ar pulak tamau murokib. tu bukan takat arab kacau, yang invi pun mau masuk line gak weh.

khair shahrir said...

salam..
kalo nk murakkib..minx jela
ni ha..y gi malu2 nk minx then jln sorg2 time mlm.. kalo kne kaco sape y susa? haa..xpsl2 kang jd mangse lak kn..so..phm2 sndri la.. kalo syabab tuh xleh murakkib...cr la syabb lain..ape susa kn

kalo ktorg free..mane2 akhwat nk minx tlg tuh minx tlg je dr ktorg nih. kalo de akhwat minx tlg dr sy inshalla sy akan tlg..no hal.
ktorg xmau la dgr pompuan jln2 mlm2 then kne kaco arab.. xsdap gak dgr cte2 cmtuh actually..xsenang ati la org kate..xsusa pon..kalo free..kitorg tlg..xde hal beb..

y syabab nih..kalo xbrani murakkib then ade pompuan minx tlg kt die.. ask la beberape syabb lg teman ke ape.. jgn la lepas tgn..sbg laki kalo wat cmtuh xpatot la kot bg sy. xwajar.. bygkn la kalo korg biarkn adek pompuan korg bjalan sendrian mlm2..korg mesti xnk kn bnde cmtuh tjd.. kan? :)
siyes nih.. :)

n akhwat pon..kalo nk minx murakkib.. ckp la dgn sopan santun sket.. jgn la ckp kt syabab tuh mcm ckp ngn driver lak.. kang syabb tuh terase mcm kuli lak.. ok?
n y paling pentg.. pas syabb da penat2 jln jauh murakkibkn korg.. lafazkan la ucapan terime kasih.. terubat la penat lelah die murakkib tuh..jgn la trus blah msok uma sndri.. xberadab la kn cmtuh.. so..kalo da minx tlg..kne la reti mhargai.. so.. due2 pihak ade la slhnye.. sy xstuju la kot kalo nk labelkn syabab nih xamek kesah.. ade je y amek kesah.. sy pon xkan kot labelkn akhwat dgn perkara2 y xspatutnye..coz mayb sbb segelintir y defect..xsmestinye sume defect kn..orite,, tata :)

Ezzah al'islam said...

To anonymous..

Huhu.. takpe2.terimakasih sbb sudi komen. tak basi lagi pun..

sy setuju dgn pendapat anda.
kalau dapat boleh tak keluar, tak perlulah~
akhawat2..pandai2 arrange waktu supaya tak perlu keluar malam2.. psan utk diri juga ni!

yg invi? huhu.. terimakasih atas ingatan.. penting ni.. lagi2 makin byk dengar kes2 ni akhir2 ini..

jgn ingatkan jordan ni tak ada.. huhu



***********
to khair shahrir

terimakasih kerana sudi berkongsi pendpt selaku warga syabb di irbid ni.

betul2. semua pun betul!

akhawat2 sekalian dengarlah ni syabb2 dah bersuara ni... huhu


harap2nya tak adalah masalah yg timbul lg ttg khidmat murakib ni..

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.