Isu2 umat islam bulan ini

Dengan nama Allah tuhan semua umat islam.
Selaut salam buat pemimpin terAgung umat islam'Muhammad bin Abdullah' serta semua saudara2 seakidah sekalian.

Memandangkan tirai Julai tahun ini masih belum berlabuh, sempat kiranya untuk saya ingat/ kongsikan dengan semua pemuda2 muslim sekalian tentang 2 isu besar umat islam yang berlaku dalam bulan ini. Bagi yang tak pernah tahu ttg isu ini, bolehlah ambil tahu. Bagi mereka yang dah tahu namun masih belum sedar, bolehlah mula buka mata luas2 dan faham dengan jelas situasi yang sebenar. Dan bagi mereka yang dah tahu dan sedar tapi belum sebar2kan, bolehlah sebar2kan isu umat islam, isu KITA ini kepada semua sbagai bukti kita saudara muslim yang prihatin~ ye tak?


Apa yek isu besar bulan ni?
Akhir bulan Jun kita umat islam dikejutkan dengan serangan berdarah 11 jemaah yang ditembak secara rambang ketika sedang bersolat di masjid Al-Furqan, Narathiwat di Selatan Thailand. Tak sempat tarik nafas, dikejutkan pula dengan isu Marwa Al-Sherbini, saudara seakidah kita yang terang2an dianiaya. Dan lebih sedih lagi apabila pada 6 Julai isu saudara2 muslim Uyghur kita yang sebenarnya telah bertahun2 ditindas, mula diketengahkan apabila hampir 200 orang muslim Uyghur dibunuh oleh polis China dalam rusuhan kaum yang berlaku.


Saya sibuk la~

Jom, berhenti sejenak kita sama2 beristighfar dengan dosa lalai dan alpa kita yang sibuk dengan kehidupan dunia ia2ni exam..exam..exam... (semata2) sampai tak sempat nak peduli dengan nasib saudara2 kita. OoO..lupa pula! Kita juga sibuk dengan AGM, mesyuarat... dan mesyuarat. Kalau lagi teruk sibuk dengan jahiliyiah2 dan karat2nya.Isu pengebumian Michael Jackson dan perlawanan Machester United vs Malaysia lebih kita sensitif. Sedangkan kakak2, abang2, makcik, pakcik, nenek2 saudara kita..(ulang suara) SAUDARA KITA ini sedang dibunuh, dipijak2 dan diperlakukan seperti haiwan, mengharapkan bantuan dan ke'sensitif'an kita terhadap situasi mereka. Namun Oooh.. apakan daya? Maka, marilah kita sama2 istighfar ya sahabat2~ moga Allah ampunkan dosa kita yang lalai ini dan buka mata kita supaya lebih peka selepas ini.

OK! alhamdulillah, semua dah istighfar dengan sebenar2 istighfar. Sekarang jom buka mata, sedia untuk ambil tahu perkara yang sepatutnya kena tahu. Jangan buat2 tak tahu! sebab nanti kena tanya kenapa tak ambil tahu.


Isu Muslim Uyghur
Jangan malas baca.Tekan link2 ini utk maklumat lanjut.
Ahli2 forum aktif, mmg mantap-Forum iluvislam (mesti baca semua 3 pages kalau nak faham)
Blogger2 update - soldier of muhammad. dan bariisiyobasto boleh juga fansurina




Marwa al-Sherbini, pahlawan Jilbab

baca- wikipedia ini pun- news lagi baca - ibnu hasyim
best juga- pewaris khilafah


p/s: InsyaAllah saya akan edit balik entri ini. Artikel penuh ttg isu ini sedang dalam proses. ni entri pengenalan, buat dalam masa singkat. minta semua pembaca rujuk dan dalami kes ini dari link2 yang diberikan dulu k! InsyaAllah semoga Allah buka hati kita semua utk lebih memahami isu umat islam. Saya sayang anda sebagai saudara seumat!

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.