ROQS. Bukan sekadar semarak~

Dengan nama Allah tuhan bumi Irbid mahupun bumi Quds.
Selaut salam buat mujahid terhebat 'Muhammad Bin Abdullah' serta semua mujahid dan mujahidah yang sedang berjuang sekalian.



Assalamualaikum wbt.

Angkatan pemuda sejak dahulu hingga kini tetap merupakan tiang pasak bagi kebangkitan sesuatu umat. Mereka bukan sahaja merupakan rahsia hikmah bagi kegagahan dalam sesuatu revolusi, malahan angkatan pemuda jugalah yang menjadi barisan penjulang panji-panji bagi sesuatu fikrah perjuangan.Dengan 4 ciri asas utama yang dimiliki pemuda2 iaitu keimanan, keikhlasan, bersemangat, dan bertindak, menjadikan golongan ini mampu menghembuskan satu taufan perubahan dalam menentukan pentadbiran dunia pada masa hadapan.

penyelesaiannya?
Dalam kita sibuk membincangkan masa hadapan Palestin dan mencari penyelasaian terbaik untuk membebaskan tanah suci ini. Satu persoalan untuk sama2 kita fikirkan. Apakah sebenarnya yang kita selaku ummat islam perlukan dalam cita2 suci membebaskan baitul Maqdis ini?



Jawapannya tidak lain tidak bukan, kita perlukan anda semua!

Ya, anda! pemuda2 muslim yang proaktif.

Dalam perjuangan dan matlamat Agung membebaskan bumi Al-Quds dari cengkaman kafir laknatullah, tiada cara lain melainkan kita memerlukan pemuda2 muslim yang melengkapi rukun2 ini. Mampu bergerak dan mengubah. Punya pendirian dan ke'ezzahan yang tinggi terhadap hakikat syahadah yang diimani. Bukan "remaja" yang lemah longlai ditiup angin sempoi jahiliyiah. Dengan mudah ke kanan, kemudian ke kiri, mengikut rentak2 lagu irama yang dimainkan oleh musuh2 Islam. Tidak! Wahai pemuda muslim sekalian, sedarlah kita bukan remaja tetapi kita adalah pemuda.

"Sesungguhnya mereka itu adalah pemuda-pemuda yang beriman dengan tuhan mereka, dan Kami tambahkan petunjuk kepada mereka" (al-kahfi 18:)


Wahai angkatan pemuda yang budiman,

Suka untuk saya berkongsi sebuah kisah menarik dari sirah perjuangan yang memaparkan sifat dan ciri2 pemuda muslim yang kita idamkan untuk menyambung rantai2 perjuangan membebaskan Palestin ini.

Serangan Monggol
Mengimbas sejarah kegemilangan umat islam suatu masa dahulu. Tahun 1258 Masihi merupakan satu tahun berdarah dan bersejarah buat seluruh umat islam apabila tentera Monggol telah menyerang Baghdad dan membunuh Khalifah Abbasiyah yang terakhir, Al-Musta'sim dan seluruh ahli keluarganya. Mengikut sejarawan kira2 800,000 umat islam telah dibunuh dalam jangka masa hanya 40 hari. Sehinggakan semua buku2 yang terdapat dalam Baitul Hikmah, perpustakaan terhebat didunia zaman itu dicampak ke dalam sungai Tiqris lalu dijadikan jambatan untuk menyeberangi sungai tersebut.

Tahukah anda siapakah pemuda muslim yang telah menyelamatkan ummah dan mengembalikan khilafah pada saat itu?

'Amir of Ummah Beliau merupakan Sayf ad-din Qutuz, pemerintah Mesir pada zaman itu. Beliau merupakan pemuda muslim proaktif, memerintahkan semua tentera lantas bersiap dan melancarkan perintah jihad melawan tentera Monggol serta-merta. Umat islam dari semua arah tunduk dan bersiap untuk berjihad menuju Palestin di bawah pemerintahannya.



Di sebuah kawasan bernama Ain Jalut, tentera Qutuz telah bertembung dengan tentera Monggol lalu berlakulah peperangan hebat yang bersejarah. Tentera islam dengan semangat jihad yang tinggi telah berperang bermati2an mengembalikan khilafah dan cubaan mendapatkan semula Palestin yang pada saat itu sudah jatuh ke tangan lawan.

Satu peristiwa menyayat hati apabila semasa peperangan sedang berlangsung, tentera Monggol telah berjaya memasuki khemah Qutuz lalu menikam isteri beliau, Jullanar Hab Ar-Rahman. Mengetahui berita ini, beliau lari mendapatkan isterinya yang diambang kematian lalu berkata
" Ooh, kekasih hatiku!".

Lalu isterinya membalas "Jangan kasihkan aku, tetapi kasih dan cintakanlah islam" dan isterinya wafat dalam dakapan beliau.

Subhannallah! semoga semua akhawat muslim menjadikan beliau sebagai contoh terbaik. Mengajar semua pemuda-pemudi muslim zaman ini untuk berkata " Cintailah Islam!" daripada berkata "Cintailah aku!" dan sewaktu dengannya.

Cinta jihad VS Cinta Kera
Inilah semangat perjuangan yang kita inginkan dari pemuda2 muslim zaman ini. Pemuda2 yang tenggelam dalam cinta kepada islam dan jihad. Bukan dalam lautan cinta manusia yang sementara. Dengan cinta mendalam Qutuz kepada islam, beliau berjaya mengalahkan tentera Monggol dalam perang tersebut langsung menghalau mereka keluar dari kawasan Syria.

Selagi pemuda zaman ini tidak mencintai islam dan jihad lebih daripada cinta manusia, maka semakin tipislah kebarangkalian untuk kita membebaskan tanah suci al-Quds ini. Selagi kita sibuk dengan jahiliyiah2 dan pergaduhan sesama muslim, maka selagi itulah tanah yang dijanjikan ini tidak mampu menjadi milik kita.



Konklusinya, kita selaku pemuda2 muslim yang peka, marilah sama2 mengislah diri dan orang sekeliling menjadi pekerja sepenuh masa dan tukang promosi Islam yang sebenar. Dengan bertambahnya pemuda2 yang faham islam dan bersedia untuk berjihad pada bila2 masa, semakin hampirlah kemenangan islam dan pembebasan tanah suci Al-Quds dari tangan kafir laknatullah.


Moga Allah meredhai dan membantu kita semua.



rujukan- Palestine, yesterday, today and tomorrow oleh Dr.Tariq Swaidan


p/s: Tahniah dan takziah kepada kepimpinan baru PERMAI. Tak dilupakan buat jprPERMAI yang mantap. Moga semua dipermudahkan urusan oleh Allah dunia akhirat.


Roadshow Gema Al-Aqsa (ROQS) semakin hampir, 20-23 JULAI ini berlangsung diMafraq, Mutah, Amman dan Irbid sbagai kemuncak. Sama2 kita semarakkan ruh perjuangan. Kerana "himmah" pemuda itu memang seharusnya sentiasa dihidupkan. Ke arah generasi islam yang peka.

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

3 Responses to ROQS. Bukan sekadar semarak~

"al hudhud" said...

Assalamualaikum wbt..

"menjadi pekerja sepenuh masa dan tukang promosi Islam yang sebenar"

yok sebarkan ISLAM kemana2 saje..

izz dh masuk chapter mane buku dr.tareq swaidan tu? laju nmpk..

'Ezzah Al-Islam said...

waalaikumslam wbt..

hihihi.. cik alhudhud, sila kejar yek. nti tu ada buku ori, patut lagi laju. hihi(gara2 tak puas ati)


cik alhudhud, cepat hantar artikel tuk ROQS, bila lagi nak kempen dan tunjuk bakat..

al-huda said...

setuju!!
yok2 semarakkan ruh perjuangan^^

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.