baca buku medik vs baca Al-quran





" Assalamualaikum wbt,pakcik! apa khabar kamu? Maaf menyusahkan kamu lagi pakcik , buku yang saya tempah sudah tibakah?"
hari ini masuk kali ke-3 saya bertanya kepada "mua'lim" kedai buku ini. Kalau ikut perjanjian awal sudah lewat 3 minggu dari tarikh awal. Katanya ada masalah di Beirut, perlu tunggu sedikit masa lagi.

"Sudah tiba, 'Ezzah! kamu boleh mengambilnya bila2 masa kamu inginkan. silalah"

Alhamdulillah, sebulan yang lepas saya telah menempah 40 buah buku asbab nuzul oleh Naisaburi. Buku yang sangat menarik bagi sesiapa yang berminat dengan al-Quran. Tambahan pula buku tersebut dalam dwibahasa ia2ni BI-BA. Bukan mudah nak jumpa. Sekali dah jumpa, terus terfikir untuk berbincang dengan pakcik kedai buku tersebut untuk menempah buku tersebut dalam jumlah yang besar. Setidak2nya dapat dimanfaatkan oleh sahabat2 tahfiz akademi az-zikr nnti.



"Ezzah, kamu belajar apa disini?" tanya Amin, tuanpunya kedai buku tersebut. Saya kira umurnya dalam lingkungan 30-40an. Tidak terlalu tua mahupun muda.

"Alhamdulillah. sekarang saya sedang belajar perubatan di JUST" tidak terperanjat dengan soalan ini kerana kebanyakan orang2 Arab disini memang gemar bertanya mengenainya.

"oOoh.. yeke? kamu belajar perubatan tetapi kenapa kamu beli buku asbab nuzul ni?"

Errrmm... Terkedu seketika. Bukan kerana tidak tahu nak menjawap apa. tapi kerana sedih melihat kesan2 sekular yang mendalam daripada soalan yang ditanya tadi. Berfikir sebentar.




Selesai urusan bayaran dan sebelum mengundur diri, sempat saya berpesan kepada beliau.

"Ya mu'alim amin.. walaupun kami pelajar perubatan yang baca buku perubatan tetapi kami muslim yang baca Al-Quran setiap hari. Bukankah asbab nuzul itu penting buat semua pembaca Al-Quran?" sahaja bertanya begitu. moga2 Allah bukakan hatinya.


Sambil tersenyum. Tahu sudah dia telah 'terkena' pedas cili.
"Baiklah Ezzah. Bitaufeeq buat kamu semua. saya mendoakan kamu berjaya"

"Terimakasih mu'alim. Allah sahaja dapat membalas jasa kamu. Moga Allah melimpahi rahmat ke atas kamu juga."

Hubungan baik masih perlu dijaga. Mujur sudah biasa berkomunikasi dengan beliau. Masih banyak buku menarik boleh ditempah selepas ini. Lagi2 bagi peminat buku seperti saya. Bercita2 membuka kedai buku sendiri. Siapa tahu kalau Allah telah izinkan?



p/s: Sesiapa yang menempah buku dengan saya, bolehlah mengmbilnya bila2 masa dengan saya beserta bayaran ok! Terimakasih.

Posted in , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.