Kem Tahfiz Intensif Winter Edition 2009

Dengan nama Allah tuhan Januari,Februari dan sepanjang tahun.
Selaut kasih buat hamlatul quran teladan semua 'Muhammad bin Abdullah' serta semua yang menyayanginya

Entry kali ini khas buat pelajar2 akademik tahfiz Az-zikr gen 1 dan gen 2 especially utk cik ilmi dari kajang. Moga bermanfaat buat semua.

Laporan Kem Tahfiz Intensif Winter Edition 2009


Alkisahnya, dengan berakhirnya exam terakhir sem ini pada 27/1, maka bermulalah pita rakaman perjalanan sebuah kisah perjuangan 10 orang pelajar2 tahfiz akademik az-zikr gen2 berusaha menjejak ruh2 al-Quran setelah kesekian lama hanyut, hilang arah dilambung ombak2 ganas sepanjang musim peperiksaan. Alhamdulillah, kem intensif selama 7 hari berbekalkan segala keperluan asas pakaian, al-quran, minda, hati serta jasad yg sahih, pelbagai suka duka, pengalaman dan fikrah yang berjaya disemai dalam mematangkan diri sebagai hamlatul Quran sepanjang zaman. Di kala sahabat2 seangkatan satu-persatu meninggalkan kami menuju ke destinasi2 masing, dengan semangat nak niat yang satu, demi melancarkan hafalan dan menambah 'modal' yang baru yang sememangnya telah jauh tertinggal dari jadual silibus yang asal, tanggal 28/1 sehingga 3/2 mencatatkan sejarah manis dalam memori hidup kami selaku mujahidah2 'bridget al-Qassam' yang sedang sedaya upaya mengislahkan diri, semoga sentiasa dirahmati Allah.

AQ mode
Kehidupan harian sepanjang kem telah di'set'kan dengan mode al-quran sepanjang detik. Bermula dengan Qiamulaill satu juzuk setiap hari, kami telah dibahagi2kan dengan giliran imam sebanyak 4pages setiap 2 rakaat solat sunat. Tak dinafikan kesan tekanan menjadi imam yang diterima menjadikan kami lebih 'masyi' dengan mukasurat yang ditaklifkan. Insyaallah ingat sampai mati! Daripada selalu main tolak2 jadi imam, alhamdulillah sekarang semua dah semakin yakin menjadi imam, walaupun balik2 'xifu' yang akan mengalah. Akibat niat dihati yang tidak suci agaknya, maka Allah tidak megejutkan kami selama 2 hari. Sayang sungguh!

Sejurus selepas subuh masing2 sibuk mencari 'modal' terpulang kepada individu untuk ditasmi dihadapan 'xifu'. Seperti jadual harian di DQ dulu, pukul 8-11 pagi kelas tasmi bermula. Maka, bertaburan la kami di merata2 tempat mencari 'port' masing2 untuk mengumpul hafalan baru.Dan seperti biasa, perasaan takut2 dan gelabah still ada walaupun sekian lama dah berpengalaman tasmi' depan 'xifu'. Pengalaman sepanjang kem ini benar2 menjentik memori2 manis saya sepanjang di DQ dulu. Kalau di DQ dulu mudah sahaja menyediakan modal sebanyak 4-6 muka sehari, namun sepanjang kem tahfiz ini 2muka sehari pun terasa sukar sekali. Hati dah semakin kotor dicalit dosa2 mungkin punca utama ingatan semakin tumpul. Sedih sungguh! Semoga Allah mengurniakan diri kami ini hati yang suci sebagai tempat yang terbaik menetapnya ayat2 suci al-Quran al-A3zim.

Selang sehari, PERSEPSI a.k.a Perjumpaan Semakan Prestasi diadakan bagi sama2 mengulang satu juzuk bersama diiringi dengan sesi tebuk menebuk dan slot ayat2 mutasyabihat.
Walaupun pelajar2 akademi tahfiz Az-zikr sentiasa mengadakan PERSEPSI setiap bulan, namun impak diterima dari PERSEPSI sepanjang kem ini jauh berbeza dari PERSEPSI2 biasa. Mungkin kerana fokus yang diberikan kepada setiap muka lebih banyak ditambah dengan jumlah ulangan sebelum itu yang lebih kerap.

Amali Tajweed
Setiap malam pula, jadual kami diisi dengan kelas tajwid pengisian dari 'Xifu' berdasarkan silibus kitab al-Munir. Perbincangan tajuk mad merupakan kelas paling hangat memandangkan ramai yang mempunyai masalah dengan hukum mad. Malah bermacam2 soalan kuiz boleh dikeluarkan dari kelas tajwid tersebut memandangkan macam2 info baru takjub dari al-quran yang baru diketahui. Best2! Contoh soalan,Sapa boleh jawab, sila respon. sebutkan satu perkataan dari al-Quran yang mempunyai ketiga2 huruf mad dalam 1 perkataan yang sama. Sila2..

Teknik Ia3dah
Dan yang paling menarik, di kem tahfiz ini, kami diperkenalkan dengan satu kaedah baru untuk melancarkan hafalan. Kaedah 7 pipi. Pernah dengar suatu ketika dahulu namun saya belum pernah berpeluang mempraktikkannya. Alhamdulillah, peluang yang ada sepanjang kem ini membolehkan saya mencuba satu kaedah mengulang baru yang ternyata amat berkesan, namun amat memerlukan tahap disiplin 150%, doakan saya mampu meneruskannya selepas ini. Ragu2 juga dengan kemampuan diri. Semoga Allah memberi kekuatan.

Dalam menambah rempah dan perasa sepanjang mengintensifkan diri untuk Al-quran, giliran memasak juga disediakan stiap hari. Hanya mereka yang bertugas sahaja dibenarkan beraksi, yang tidak berkenaan tidak dibenarkan sama sekali menghulurkan bantuan. Salah satu peraturan asas sepanjang kem. Bukan sekadar latihan untuk berdikari malah untuk memaksimumkan waktu setiap orang untuk al-Quran, tidak perlu fikir perkara2 lain,
"Awak pergi baca Quran!, jangan sibuk disini"... Baik!

Kini, usai sudah kem intensif. Pesan Xifu, selepas resolusi, selepas ini semua orang bolehlah buat kem intensif sendiri untuk hafalan sendiri sepanjang tahun.Kesimpulan paling tepat bagi semua.
Sekadar berkongsi pengalaman buat semua, jangan lepaskan peluang untuk kem intensif yang akan datang. Demi hafalan dan al-Quran, semoga Allah memberkati segala usaha dan pengorbanan kita. Disini kita bermula, di syurga kita bersama!

Peringatan kepada semua, balik cuti ini exam hafalan menanti kita. Dimana jua anda berada, let's be prepare! Bangkit mujahidah muda!

Ke arah melahirkan generasi Al-Quran yang unik~



"Dari Allah, Untuk Allah, Kepada Allah"

Posted in , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

4 Responses to Kem Tahfiz Intensif Winter Edition 2009

Anonymous said...

::::we must do it::::
Allah doesn't need us..but everytime we really need Allah in our heart

nusaybah said...

you are so rite! may allah guide us always...

Anonymous said...

Jazakillah kheeir iz psl pengalaman kem intensif ni.Jealous ngan korang semua..Insya'Allah,semoga istiqamah sehingga ke akhirnya.Bittaufiq masuk sem baru.

puteh

nusaybah said...

terimakasih byk2 puteh!

tak ada apa pun nak dijealouskan, setiap yang allah bg kpada kita itulah yang terbaik untuk kita~

apa yang ktorg dapat adalah terbaik untuk ktorg dan
apa yang puteh dapat adalah terbaik untuk puteh~
iz Yakin Allah sayang puteh n give puteh the best for puteh!
Puteh tak perlu jealous sbb apa yang ktorg dapat mungkin bukan terbaik tuk puteh...
Allahkan always knows

n to you too.puteh, bitaufiq utk segalanya!

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.