muhajir fi sabilillah

Dengan nama Allah yang maha kaya lagi maha perkasa..
Selaut rindu buat junjungan yang serba sempurna,’Muhammad bin Abdullah’, serta semua yang merinduinya.

Salamun alaykum ya ashabul yamin…
Dengan ini hamba ingin mengumumkan bahawasanya, teratak baru hamba telah pun siap dan bernama sudah.
Memperkenalkan… Jeng..jeng..jeng…

“BYTE MUHSININ”

Alhamdulillah, benar2 bersyukur seinfinitinya kepada dia yang selayak-layaknya. Dengan kasihNya, segala urusan perpindahan rumah kami dalam seminggu 2 ini rasanya amat2 dipermudahkan. Jutaan terimakasih dilayangkan buat semua yang membantu. Semoga Allah memberkati usaha dan bantuan kalian.Tiada sebarang hadiah, penghargaan mampu diberikan melainkan janji pahala dari Allah. Sesungguhnya bantuan yang diberikan ikhlas demi mempermudahkan urusan saudaranya, Allah akan mempermudahkan urusannya kelak di akhirat nanti.InsyaAllah.Janji Allah itu pasti… Thanx, sahabat2!
Proses penamaan
Alkisahnya, setelah bermalam2 berjaga tak tidur, berpagi2 tak tidur juga demi memikirkan nama yang paling sesuai (demi study exam sebenarnya), akhirnya Allah mengerakkan hati kami untuk memilih nama MUHSININ = محسنين yang bermaksud

ORANG2 YANG MELAKUKAN KEBAIKAN’
‘ORANG2 YANG MELAKUKAN PERBAIKAN’

Sekiranya disebut dengan huruf ص mengantikan س --- >maka jadilah محصنين

‘ORANG2 YANG MENJAGA KEHORMATAN DIRI’

Terdapat banyak tempat didalam al-Quran, surat dari pencipta kita yang menceritakan tentang ciri2 muhsinin ini. Kebanyakkannya terdapat di akhir ayat, dimana Allah menyatakan perasaan cinta dan kesukaannya terhadap hambanya yang membuat kebaikan ini. Diharapnya semoga ahli2 rumah ini dan semua tetamu yang hadir berusaha menjadi orang2 yang disukai Allah ini.Apa lagi yang kita cari melainkan kecintaan Allah. Berusaha!

First impression
“Ya Allah, macam padang bola!”
“Rumah paling besar dalam sejarah irbid ni…mabruk2”
“Pertama kali, ukuran karpet mencecah 800x850 ni”

Macam2 reaksi dipamerkan orang ramai pertama kali melihatnya . Hanya mampu tersenyum dan bersyukur. Thank you Allah.

Cadangan awal
Nama pertama yang terdetik di hati ini adalah “rumah tarbiyah”. Sekadar peringatan dan manifestasi peri pentingnya tarbiyah. Tarbiyah bukanlah segala-galanya TETAPI segala-galanya adalah tarbiyah. Sengaja kami mencari rumah dengan ruang tamu yang besar untuk diinfaqkan bagi program2 tarbiyah. Semoga Allah membuka hati lebih ramai orang untuk tarbiyah dan mengekalkan hati semua dalam tarbiyah.

Selain itu ada juga cadangan untuk menamakan dengan nama tokoh sebagai teladan seperti BARA’, SALAHUDDIN mahupun NUSAYBAH??? , atau nama2 yang menginsafkan serta mengingatkan kepada kematian contohnya RUMAH MAYAT... (no komen!) dan nama rumah yang apabila disebut sahaja terus mengalir pahala kepada tuan rumah seperti rumah “lailahaillallah”, rumah takbir, rumah selawat malah rumah korban sempena hari raya korban yang baru usai. Macam2 ada. Tak mampu untuk dilistkan disini. Namun kini, muhsinin telah dihati.

Sesungguhnya rumah yang baik, ahli rumah yang baik, jiran tetangga yang baik, kenderaan yang baik semuanya termasuk dalam perkara2 yang mempengaruhi kebahagiaan hidup seseorang. Dan pastinya termasuk dalam nikmat dan kurniaan Allah yang tidak patut tidak perlu disyukuri. Saya mendoakan semua pembaca sentiasa dirahmati dan dikurniakan kebahagiaan dalam kehidupan ‘rumah tangga ‘ masing2…dan jangan lupa setiap kali berjumpa dengan perkataan muhsinin di dalam Al-Quran, teruslah berdoa agar kita tergolong dalam kalangan mereka ini. Ameen...

“Dari Allah, Untuk Allah, Kepada Allah”

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.