kita yang membuat pilihan ke?

Dengan nama Allah tuhan dihati, lidah dan jasad.
Seluas bumi kasih dihulurkan buat promoter islam terhebat,'Muhammad bin Abdullah' serta semua yang sedang berusaha untuk mempromosi islam dimana jua anda berada

Assalamualaikum wbt. Apa khabar warga blog sekalian?
Bagaimana dengan pengisian cuti raya korban masing2...

BERKORBAN atau TERKORBAN?

Semoga semua sentiasa dalam perjuangan dan diberi kekuatan oleh pemilik segala kekuatan untuk sentiasa rela berkorban demi perjuangan masing2.



******************************

Promoter: nak tanya satu soalan boleh?
Dia: Boleh. tanyalah!
Promoter:Sejak bila awak masuk islam?
Dia:Errr... bila eh?Sejak lahirlah...
Promoter: Are you sure? sejak baby la kira ni
Dia: Eh! takkan la pula. tak mungkin2. Errmm.. sejak 1st time saya mengucap 2 kalimah syahadah la.
Promoter: ooo.. bila tu?
Dia: Errmm... jab nak fikir. Mungkin waktu tadika dulu2 kut. Saya pun tak berapa ingat.
Promoter: Ok.Kiranya awak memang dah fikir masak2 la masa 1st time nak pilih agama apa yang terbaik buat awak. Mesti awak sangat genius masa sejak tadika lagi. Saya baru je benar2 masuk islam sewaktu tingkatan 5. Itu pun selepas saya benar2 faham apa itu islam dan saya bandingkan dengan agama2 lain dalam dunia ni. Awak mesti muslim yang hebat.
Dia: .......(speechless)

********************************


Baiklah. Entry kali ni saya tujukan khas untuk kamu.Ya. Kamulah. yang sedang membaca tu.
Saya nak tanya kamu satu soalan. Harap kamu jawab dengan jujur. Soalan subjektif bukan objektif. Tak ada skema jawapan pun. Saya pun tak tahu kalau kamu nak tipu. Saya pun tak ada hadiah nak bagi kalau kamu jawab betul. Tapi kamu jawablah dengan jujur k! Saya suka orang yang jujur. Allah pun suka orang yang jujur. Saya rasa semua manusia pun suka orang yang jujur.
Sejak bila kamu semua memilih untuk menjadikan islam sebagai agama kamu?

Rasulullah dan sahabat2 semua masuk islam pada umur masing2. Ada yang ketika sedang kanak2 seperti Saidina Ali dan ramai juga ketika sedang dalam lingkungan 30-50an seperti Saidina Abu Bakar. Yang penting mereka sendiri masuk islam atas dasar pilihan, bukan sekadar islam warisan sejak lahir. Fikir betul2... anda sendiri yang 'memilih' islam ka?

Ad-deen VS agama.
Sebenarnya Islam bukan sekadar agama anutan seperti agama2 lain. Islam adalah Ad-deen. Beza ke agama dan ad-deen? Mestilah. Kalau kita faham islam sebagai agama, maka Islam hanyalah kepercayaan tentang tuhan itu adalah Allah dan tidak boleh mensyirikkannya dan seterus2nya. Tetapi islam adalah ad-deen a.k.a cara hidup. Bagaimana cara kita menguruskan kehidupan harian kita? Cara kita fikir, cara kita makan, cara kita belajar, cara kita tidur, cara kita masuk tandas, cara kita komunikasi, cara kita berpakaian. Cara kita menghabiskan 24jam dalam sehari kita. Ini barulah Islam sebagai ad-deen, cara hidup kita.

Persoalannya sekarang, sewaktu kita mula2 mungucapkan 2kalimah syahadah adakah kita memilih islam sebagai ad-deen, cara hidup kita? (-->kena muhasabah balik ni!)

sejenis lizard bernama 'agama'

Malu rasanya nak mengaku kita islam, sebab kadang2 cara hidup kita tak islam. Orang lihat kita tak hidup seperti seorang islam walaupun mengaku pilih islam. Ya Allah, ampunkanlah dosa2 kami ini. Sedang berjihad meng'islam'kan 24jam seharian~selamat berjuang dan berkorban semua...




"Dari Allah, Untuk Allah, Kepada Allah"

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

2 Responses to kita yang membuat pilihan ke?

durakhyar said...

yup kebanyankan org islam get the title of islam because of inherent..warisan..kadang2 we don't use our intelligent..tu berbezanya cara submissiveness kite..inherent n intellectual..klu kite guna 2 kind of this submission..insyaAllah kita akan menjadi islam yg hebat..
semoga kita sama2 muhasabah diri..

kN said...

aku bersyukur dan bangga dilahirkan dalam Islam...

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.