.::kita sahabat?::.

Dengan nama Allah yang Mengetahui segala yang zahir dan batin...
Salam sayang buat kekasih hati,benar2 kasih... hanya 'Muhammad bin Abdullah'. Semoga dia juga mengasihi diri ini...serta semua sahabat2 yang di rindui...

Assalamualaikum wbt...

Entry kali ini khas hanya utk sahabat2ku... (tolong baca!)


Walaupun akal dan mata mendesak supaya tangguhkan niat menulis, namun hati ini tidak dapat ditahan lagi. Takut hilang perasaan yang merajai hati pada saat ini. Kepada 'awak', entry kali ini dinukil jujur dari hati saya sebagai seorang yang masih mencuba menjadi sahabat yang terbaik. (Saya harap 'awak' membacanya dan cuba memahaminya...)

"Harimau dikenali dengan belangnya, manusia pula dikenali dengan ragamnya"

Banyak manusia, banyak ragam, banyak hati, banyak akal. Malam ini, sedikit masa dicuri utk menyempurnakan misi masa cuti saya. Untuk membaca entri2 blog sahabat2 yang dahulu dan saya baru usai membaca blog 'awak'. Pelikkan? Mungkin ada yang berkata,

"Dah tak ada kerja lain la tu..Buang masa betul!"
"Awak ni medic student tau tak? Banyak lagi benda berfaedah yang perlu di utamakan la..."
"Apa kena la dengan budak ni..."

Suatu masa dahulu, saya pernah menjadi orang yang mempunyai fikiran yang begini... merasakan membaca blog2 orang adalah perbuatan sia2 dan mencuri masa emas yang sepatutnya digunakan utk perkara 'wajib' yang lebih penting. Lebih2 lagi blog2 mereka yang bercerita tentang diri sendiri, jadual harian diri, perasaan hati tiap2 hari dan semua yang berkaitan dengan diri sendiri pada tiap2 hari. Tapi itu dulu...saya punya perspektif sedikit berbeza sekarang.


Segala puji bagi Allah tuhan diri saya dan diri awak juga!!! Sedar akan tanggungjawab sebagai seorang hamba Allah yang juga seorang sahabat, hari demi hari saya semakin dicelikkan tentang hakikat manusia2 di sekeliling saya berbeza2. Ada di kalangan sahabat2 saya yang sangat peramah dan senang utk masuk berbual dan bergelak tawa dengan orang lain walaupun pada kali pertama pertemuan. Ada juga sahabat2 saya yang sangat penyenyap dan sukar utk didekati walaupun berkali2 pertemuan. Ada juga sahabat2 yang hanya menjadi penyenyap apabila dengan saya tetapi bermesra, bersuka ria bersama sahabat2 rapatnya. Memang sengaja Allah menciptakan manusia itu dengan berbagai ragam. Terima kasih Allah!


Ada dikalangan sahabat saya yang sukar/sengaja tidak berkata2 melalui mulut mereka tetapi lebih gemar mencurahkan segala isi hati+ idea2+ pandangan+pengalaman hidup menggunakan jari2 mereka sahaja. Saya tahu ini. Jujur saya katakan saya hanyalah seorang hamba yang sangat lemah dan tidak sempurna.Tidak kisahlah apa sahaja yang anda fikir tentang saya. Jumud, syadid, hipokrit, skema... ataupun mungkin Bising, menyibuk, Hangat2 tahi ayam, tidak ikhlas... Tetapi jujur dari hati yang juga dalam proses pembersihan ini, saya benar2 ingin menjadi sahabat anda semua. Sahabat yang dapat berkongsi suka duka. Sahabat yang mampu membantu dalam kesusahan. Sahabat yang membawa kepada Tuhan. Sahabat yang 2 hala. Sahabat di dunia dan akhirat nnti. Walaupun benar2 sedar diri penuh kekurangan...


Lama jugak saya berfikir tentang tindakan men'create' blog ini. Tulus dari hati, salah satu tujuan dan niat wujudnya blog ini adalah untuk mengenali 'awak!' insan yang memilih blog sebagai tempat mengadu dan menceritakan segala isi hati. Saya ingin lebih mengenali awak, memahami awak, berkawan dengan awak dan bersahabat dengan awak. Maaflah saya insan lemah yang punya perasaan malu dan rendah diri juga. Saya cuba untuk masuk dan berkawan, be-friendly kepada semua orang, tapi kadang2 saya tidak mampu. Kerana manusia itu banyak ragamnya.
Maka, saya hendak cuba cara ini pulak. Bersahabat melalui blog. Berkongsi suka duka melalui blog. kerana mungkin ini sesuai dengan awak... sudi ke awak?



Dan saya juga ingin menyusun sepuluh jari kepada semua sahabat2 yang amat2 dikasihi. Dekat mahupun jauh. Lama mahupun baru. Still contact mahupun tidak. Maafkanlah diri ini yang serba kekurangan atas segala hak2 yang tidak tertunai kerana tidak pernah mencuba atau mungkin gagal dalam percubaan. dan atas segala salap silap perkataan mahupun tindak tanduk yang melukakan hati kalian..serius! kadang2 naifnya diri ini menyebabkan saya tidak sedar bahawa perbuatan/perkataan saya ini meguris hati orang2 di sekeliling. Harap dapat Beri saya masa untuk belajar. Sesungguhnya kita punya contoh teladan sepanjang zaman. Ukhwah nabi dan sahabat2... sahabat bersama sahabat2... semoga kita semua saling sentiasa mencuba untuk ke arah itu... Harapan tahun baru ini, semoga ukhwah dan persahabatan kita semakin rapat dan erat. Harap awak tidak hanya jadi penyenyap di hadapan saya sahaja lagi..hehehe

bersama berpimpinan tangan

harapan baru utk kita?

p/s: sahabat2 saya= sahabat2 se'gender' dan tiada kena mengena langsung dengan yang tidak ada kena mengena. Harap maklum.



"Dari Allah,Untuk Allah,Kepada Allah"

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.