Allah = Tuhan

Dengan nama Allah yang Maha Mencipta Lagi Maha Memelihara...
Salam dan sayang kuhulurkan jua buat insan terAgung sepanjang abad..."Muhammad bin Abdullah" serta semua muslimin dan muslimat yang mengikuti jejak-Nya...

Assalamualaikum wbt.

Pengalaman hidup saya membesar, bersahabat dan berjiran dengan insan2 yang 'non-muslim' sama ada Buddha,Hindu dan Kristian ditambah2 lagi dengan rutin harian menonton drama bersiri Cina (-->pukul 6 stp hari) + filem hindustan/tamil semasa zaman "jahiliyiah" dulu mengizinkan saya tuk mengambil tahu, memerhati, menganalisa, dan serba sedikit memahami cara hidup dan fikrah mereka dengan lebih mendalam...

Suatu pengalaman yang agak menarik juga apabila melihat proses 'sembahyang' (--> perhatian!!! sembahyang<>solat) mereka, ketika mana mereka tunduk hormat dan berdoa kepada tuhan2 yang mereka ber'iktikad' dapat menyelamatkan mereka.. . kemudian mereka menyediakan makanan... membersihkan tuhan2 mereka... dan mcm2 lagi perbuatan 'fi'li' mereka yang benar2 membuka hati saya yang ketika itu masih lagi di sekolah rendah...




Alhamdullillah...segala puji bagi Allah,Tuhan yang saya yakin bukan sahaja mencipta sekalian alam malah satu2nya yang layak disembah telah membuka hati saya untuk seketika berfikir tentang hakikat Tuhan pada saat itu... Saya sangat pelik dan seringkali tertanya2...tidakkah kawan2 saya (non-muslim) ini terfikir soalan2 ini...


" apakah/siapakah itu Tuhan?"
"Mengapa 'tuhan' itu digelar Tuhan?"
"Mengapa aku 'sembahyang' menyembah Tuhan?dan Apakah maksud setiap perbuatan 'sembahyang' aku ini?"
"Mengapa ada banyak agama dan banyak tuhan yang berbeza2? Agama yang mana satukah yang benar2 benar?"


Maka, seringkali jugalah saya cuba mencari sebab2 mengapalah mereka ini tidak pernah terfikir akan soalan2 ini... ada pelbagai kebarangkalian yang boleh dibuat...


1)mereka terlalu sibuk dengan perkara lain sehingga memang tidak pernah terfikir utk berfikir... 2)mereka terlalu patuh dan taat kepada mak,bapak,nenek,atuk,moyang dan yakin dengan
segala yang diwariskan..jadi buat apa nak fikir lagi?
3)mereka dah terfikir tapi malas nak cari jawapan...
4)mereka dah berfikir dan dah cuba cari jawapan tetapi jawapan yang diperolehi tidakmemuaskan hati...jadi mereka kekal dengan persoalan dan malas nak cari jawapan baru...

Banyak lagi kebarangkalian yang boleh saya fikirkan dan tulis disini sehinggalah... neuron2 pada otak saya ini di'aktif'kan utk mematikan persoalan itu dan menukar sudut pandangan 180 kepada soalan ini...

"adakah saya sendiri pernah terfikir utk berfikir soalan2 ini dan cuba mencari jawapan yang paling tepat utk diri saya sendiri?"

Hidup sebagai insan yang sejak lahirnya telah Islam, kemudian dibesarkan didalam keluarga Islam, disekolahkan di sekolah Islam, bersahabat dengan sahabat2 Islam langsung tidak memberi saya tiket 'pass' utk tidak memikirkan soalan2 tersebut menggunakan otak saya sendiri yang juga mempunyai 2 hemisfera dan potensi yang sama sahaja seperti sahabat2 non-muslim saya ...(-->berfikir tanpa terpedaya dengan skema jawapan yang telah dihafaz sejak tadika bahawa islam adalah sekian2... iman adalah sekian2...solat adalah sekian2...)

Dan pastinya juga tidak mengizinkan anda atau sesiapa sahaja yang bergelar manusia atas muka bumi yang diciptakan oleh Allah ini utk tidak memikirkan soalan ini... Jadi, sudahkah anda berfikir dan pastikah anda dengan jawapan yang anda dapat?...Please.Don't lie to yourself... Fikirlah dan carilah jawapannya... (-->bagi sesiapa yang sudah pernah berfikir... tiada sebab utk anda tidak boleh berfikir utk kali kedua,ketiga,keempat dan seterusnya kerana tiada siapa yang pernah mengesahkan jawapan anda...am I right?)

perhatian: Proses berfikir perlulah dengan hati yang benar2 suci untuk mencari jawapan yang sebenar tanpa kepentingan sendiri atau pihak2 tertentu!!!

Sedangkan nabi Ibrahim alaihi salam,kekasih Allah pun berfikir soalan ini...kenapa tidak kita?


"Dari Allah,Kerana Allah,Kepada Allah"

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.