nasi ayam ka?

Dengan nama Allah tuhan satu2 tempat bergantung harapan hidup...
Selawat salam buat 'Muhammad bin Abdullah' insan paling tinggi rasa kebergantungan hidupnya kepada Allah serta sidang pembaca sekalian.


Nasi ayam. Antara masakan paling sinonim dan menjadi kegemaran semua lapisan masyarakat Malaysia. Tahukah anda bagaimanakah teknik2 ataupun cara memakan nasi lemak/nasi ayam yang sebenar?

Untuk mendapatkan kepuasan nikmat rasa makan dan mencapai objektif makan nasi ayam itu sendiri, kita perlulah memakannya secara keseluruhan. Kalau kita asingkan nasi lemak mengikut bahagian tersendiri , sambal2...salad2... ayam2... sup2...nasi2... dan kemudian kita makan setiap satu secara berasingan adakah kita merasai nikmat sebenar nasi ayam? Try makan, apakah yang anda rasa? Ya, kita mungkin merasai nikmat makan itu, makan ayam... makan sup... makan nasi... tapi kita tidak merasai rasa nasi ayam yang sebenar. Tak capai objektif untuk makan nasi ayam. Sedeh~



Begitu juga dengan sejarah.


Huh.Ada kaitan ke?jauh sangat tu... makan nasi ayam= sejarah?
Baca dulu...



Sejarah perlulah dipelajari, difahami, dan dihadam secara keseluruhannya. Sejarah bukan sekadar satu keping gambar yang sudah siap... tetapi sejarah adalah banyak kepingan2 zigzaw puzzle yang berterabur dan perlu disusun untuk menghasilkan satu petunjuk yang jelas.


Kita ambil sejarah malaysia sebagai contoh. Belajar kisah2 pejuang tanah air melawan penjajah dari sudut perjuangan penduduk peribumi sahaja tidak mencukupi. Aspek2 matlamat kedatangan serta pergolakan penjajah perlu diambil kira. Keadaan negara2 jiran bagaimana? Siapa kuasa besar dunia ketika itu? dan macam2 aspek lain. Untuk apa? Supaya kita dapat gambaran yang jelas tentang apakah sebenarnya telah berlaku supaya kita dapat belajar dari kesilapan orang2 terdahulu.


Meneliti sejarah ketamadunan manusia membuktikan ada satu pola yang sama telah berulang-ulang sejak zaman berzaman. Bermula dari tiada, kemudian bermulalah pendakian sesebuah tamadun sedikit demi sedikit sehingga capai ke kemuncaknya sebelum jatuh merundum secara tiba2. Samaada disebabkan kelemahan dalaman ataupun disebabkan munculnya satu lagi kuasa besar yang lebih hebat. Pola sama yang berulang2 inilah salah satu yang daripada sunnatullah a.k.a ketetapan Allah~ yang sememangnya tetap dan tidak berubah2 sepanjang zaman hingga ke kiamat.

سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلُ وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلا

"Sunnatullah (peraturan Allah) yang telah berlaku semenjak dahulu lagi; dan engkau tidak akan mendapati sebarang perubahan bagi cara dan peraturan Allah itu.” (Surah Al-Fath 48: 23)



Saya tak berhasrat nak tulis sebarang fakta2 sejarah yang panjang lebar disini memandangkan kemungkinan besar fakta2 tersebut bakal di'skim' sahaja tanpa sempat menyentuh hati dengan isi2 tersurat, tersiratnya.Maka, Tak tercapai objektif entri ini. Tambah2 lagi, saya tidak punya kethiqahan dari sudut bidang ilmu ini sendiri. Rasa lebih sopan menyerahkan kepada yang selayaknya. Lebih Zouk~


Maka, dengan penuh rasa Ezzahnya, saya ingin memperkenalkan salah seorang 'alim favourite saya... Dr. Tareq Suwaidan... Salah seorang antara ulama2 islam kotemporari yang sangat best! samaada buku nya mahupun 'talk'nya. Intensif bulan 1 saya untuk mengkhatamkan kajian buku beliau "Palestine,Yesterday, Today and Tommorow" pun baru setengah jalan, mencari masa dari sisa2 waktu yang tinggal. Moga selesai sebelum cuti bulan 6 ini. Baiklah, Jom,semua... belajar sejarah dengan orang yang lebih thiqah ilmunya. (Saja nak kempen kenal ulama' kita...) Dan jangan lupa, cuba selami sejarah dengan fizikal dan hati yang berserah diri . Enjoy the talk! Seriosly promote, tak rugi dermakan waktu anda.


Tekan sini...
The future of our religion~



p/s: (Maaf, berkali2 saya cuba upload tapi tak berjaya. Tapi saya bersungguh nak promote jadi silalah klik button diatas. Dr. Tareq akan sambung2kan kepingan2 zigzaw puzzle menjadi satu gambar yang jelas. Teruskan menonton sehingga ke siri akhir.





"Dari Allah, Untuk Allah, Kepada Allah"

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

2 Responses to nasi ayam ka?

Anonymous said...

salam izz..
byk dh ke izz bace?
smpi mne dh?

'Ezzah Al-Islam said...

waalaikumsalam wbt...

huhuhu~ cik timeless ka?
nak smbung intensif ke?
takut tak dapt cari masa la..
kita bacalah sket2 dulu k!

teruskan perjuangan

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.