merendam hati didalam clorox~

Dengan nama Allah yang saya sayang dan harap sayangNya..
Selaut sayang juga buat insan yang sentiasa disayangi dan disambut bukan sekadar pada hari lahirnya sahaja, murobbi teragung kita semua 'Muhammad bin Abdullah' serta anda2 yang sedang menjenguk.

Perasaan ini~ Ya. inilah perasaannya! saya sudah jumpa kembali perasaan ini. Setelah sekian lama, akhirnya saya tidak sangka mampu merasai perasaan ini semula. Saya suka! Saya syukur! sebab inilah perasaan yang saya cari selama ini. Saya pernah 'hidup' dengan perasaan ini suatu masa dahulu. dan saya pernah 'mati' juga kerana kehilangannya.

Bagaimana ingin saya ungkap perasaan ini? Ini adalah perasaan saya denganNya.

Perasaan ini pertama kali saya kecapi semasa di Darul Quran dahulu. Tempat yang menemukan saya denganNya. Saya sayang tempat ini dan saya sayang segala2 yang bersangkut paut dengan tempat ini. Saya sayang orang2nya. Saya sayang tasiknya. Saya sayang biahnya. Saya sayang semuanya tentang tempat ini kerana dia memberi saya perkara yang paling bermakna dalam hidup saya.... iaitu Al-Quran,bestfriend saya.

Alhamdulillah, saya syukur sebab Allah beri saya banyak waktu dan banyak perasaan untuk rajin membaca dan mengulang al-quran semenjak 2 menjak ini. Ditambah2 dengan exam Hafazan minggu ini, secara serius dan jujurnya saya memang tak dapat tumpu kepada perkara lain. Walaupun nota2 system semakin bertimbun dan menjerit2 memanggil saya, entahlah! Kadang2 rasa futur juga, penat dan putus asa dengan kesibukan dan kegagalan demi kegagalan tapi adakah saya mempunyai pilihan. Saya sendiri yang membuat pilihan ini.

Saya yang pilih untuk sibuk dengan semua perkara2 ini. Saya yang memilih untuk menjadi 'muslim'. saya yang memilih untuk menjadi mahasiswa medik. Saya yang memilih untuk menghafaz Al-Quran. Saya yang memilih untuk ditarbiyah dan mentarbiyah.
Saya yang membuat pilihan2 ini dan saya akan dipertanggungjawabkan dengan semua pilihan saya ini. Saya tau ini.. saya tau.. Semoga saya mampu menjawab semua persoalan2 berkenaan pilihan2 saya ini di hadapan Allah nanti.

Saya nak ungkapkan perasaan ini disini sebab saya harap dapat kekal hidup selama2nya dengannya. Kalau tidak diizinkan Allah, pemilik hati saya ini. Sekurang2nya saya boleh baca semula disini. Manalah tau dapat jumpa jalan balik semula nanti.

Perasaan yang saya rasa saat ini adalah perasaan nak "merendam hati didalam clorox". perasaan nak cuci, berus, sental dan tenyeh2 semua kotoran2 yang melekat kuat dalam hati saya ini. Semata2 untuk menjadikan hati saya ini tempat yang terbaik, terbersih, terlayak untuk menetapnya Al-Quran itu. Supaya Allah betul2 rasa sesuai dah untuk dia kurniakan kepada saya Al-Quran 30 juzuk itu.

Kenapa saya rasa begini? Sebab saya rasa sangat susah nak menghafaz al-Quran saat ini. Sangat2 susah! Al-Quran ini tidak akan mampu saya simpan dan jaga semata2 dengan disiplin diri sahaja. Walaupun saya dah berusaha mengulang dengan konsisten, rajin setiap hari mengikut jadual pun, saya tetap tidak mampu mencapainya. Sebab kuncinya ada pada Allah. Ini kata2 Allah. Dia sahaja yang berhak memilih hati2 untuk diletakkan kata2nya itu. Dan masalahnya ialah hati saya belum benar2 bersedia untuk Allah kurniakan Al-Quran itu. Saya sedar ini. Ya Allah!!! Saya nak hati2 seperti sahabat2 dahulu. Saya nak hati2 seperti huffaz2 Quran yang terdahulu. Saya sangat nak! Saya tau tiada cara lain. Tiada guna sekiranya saya sekadar tulis dan menjerit disini kalau sekiranya saya tak bermujahadah. Saya perlu berjihad! Bangkit wahai mujahadah.. bangkit!!!

Perjalanan masih jauh, perjuangan tidak akan berhenti. Saya tetap perlu berjihad untuk Al-Quran sampai bila. Baca..baca...dan teruskan membaca... dan kamu akan naik sehingga ke ayat terakhir kamu berhenti. Tidak kisahlah saya sudah menghafaz 1 juzuk, 5, 10, 20 mahupun khatam keseluruhan 30 juzuk Al-Quran pun, saya perlu sentiasa kekal dengan semangat mujahadah dengan Al-Quran ini. Saya harap dan berdoa begitulah. Tapi pada saat dan ketika ini saya perlu semangat untuk mengkhatamkan hafalan 30 juzuk dahulu. Tolonglah semangat wahai diri! Semoga Allah permudahkan jalan saya dan sahabat2... Semoga kita sama2 akan berlindung dalam naungan Al-Quran diakhirat nanti. Sama2 mendapat syafaatnya. Jangan dapat laknat darinya sudahlah. Takut juga kalau hendak difikirkan.

Sekadar menulis untuk diri sendiri. motivasi kepada diri sendiri dan peringatan kepada diri juga.
Harap juga dapat menaikkan semangat sahabat2 yang lain. Dan saya pohon doakanlah perjuangan saya menuju ke Pencipta ini. Semoga tidak sesat dan tidak dilaknat. Wallahu'alam



"Dari Allah, Untuk Allah, Kepada Allah"

Posted in , , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

5 Responses to merendam hati didalam clorox~

Dr. Arina said...

moga saya juga dapat smgat macam 'ezzah. doakan. doakan.

tak tahu macam mana perjalanan esok hari. tak tahu sama ada jiwa ini akan bernafas lagi.

nusaybah said...

wah syida jenguk ke sini.. amat mengharukan...hihihi


to dr. Arina dearie,
insyaallah awak sentiasa dalam doa sahabatmu ini...pcayakah anda?

saya mendoakan...
semoga Allah tunjukkan kamu jalan terbaik dalam mengenalnya,
dan memberi kamu kekuatan dan semangat untuk membuat pilihan yang terbaik itu..
dan saya doakan kita bersama2 dapt masyi 30 juzuk Quran itu dan sama2 dapat syafaat Quran di akhirat nanti...
doa untuk umat nabikan?
nabi mesti nak lagi ramai umatnya hafaz quran


mujahadah syida!!! semangat ini akan dtang apbila kita berlari ke arah Quran itu~ believe me
towards 30 juzuk Quran yok! jom, masyi bersama2...jom main kejar2..huhuhu

Allah plez help us... Ameen

biscuck said...

huhu..knik pon rase nk sental n clorox hati~..

nk mnghafal quran jgk..tapii...
akan knik cuba~
doakan knik jgk yea~

'Ezzah Al-Islam said...

Allah always with you kak nik!
jom sama2 beli clorox kat zam2..hihihi

Anonymous said...

salam..

alamak iz(nada sedih ni)..
sedihnye..

"Ya Allah,pilihlah aku,pilihlah aku utk menjaga kalamMU,pilihlah hatiku utk memegang wahyu ini.."

Moga cepat2 dpt kunci tu..

si puteh~

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.