Intifadhah Mesir '11


“Kami ingin menganugerahkan orang-orang yang tertindas di mukabumi. Kami hendak menjadikan mereka imam-imam (di tempat mereka). Kami hendak menjadikan mereka orang-orang yang mewarisi (kepimpinan dunia). Kami meneguhkan mereka di mukabumi. Kami (hendak) memperlihatkan Firaun, Haaman dan tentera-tentaranya apa yang mereka takutkan (kebangkitan dan kekalahan)” (Al-Qasas : 5)


Intifadhah di Mesir sudah hampir mencecah hari ke-6. Hammasah menjulang dikalangan pemuda agama mahupun rakyat jelata kini makin membuka mata dunia. Penat dengan kehidupan yang diperbodohkan oleh rejim Mubarak, kini demonstrasi besar-besaran untuk menumbangkan sang kuku besi yang sudah memerintah hampir 30 tahun di bumi mumia ini menjadi berita besar dunia.


Yaumul Ghadab ialah hari ke'berang'an. Rakyat Mesir kini bukan lagi seperti bani Israel yang diam tunduk diperbudakkan oleh si Firaun. Bangunnya mereka kali ini didasari akidah mahu meruntuhkan tembok penipuan yang mencengkam keharmonian hidup mereka.


Tahun 1981, selepas pembunuhan Saddat, selaku timbalan perdana menteri beliau dinaikkan menjadi Perdana Menteri sehingga saat ini. Memegang jawatan perdana menteri paling lama dalam sejarah mesir, ternyata pemerintahan Mesir kekal dalam polisi pro-Barat dan non-syarie3, sentiasa bersengkokol menjayakan agenda Barat lantas mengabaikan kepentingan dan maslahat rakyat. Apatah lagi untuk menegakkan syariah aqidah.


Ada apa pada "D-word" [demokrasi]

Mesir, sebuah negara dengan kekayaan hasilbumi dan kedudukan strategik terusan suez sebagai bonus dari alam seharusnya memulangkan keuntungan buat ekonomi rakyat, malangnya tidak dikecapi oleh kebanyakan rakyat impak masalah pengurusan dalam kerajaannya. Masalah rasuah yang menjulang bukan tipu-tipu. Dengan menggunakan 'Emergency Law Rule' sebagai perisai, kerajaan mempunyai kuasa menangkap sesiapa tanpa bicara sesuka hati. Ala-ala ISA gitu. Lebih-lebih lagi ulama dan pejuang islami yang mahukan reformasi dan membentuk daulah islamiah tulen.


Saat Gaza diserang hebat si Yahudi keparat tahun lepas, adakah dunia buta dengan tindakan kerajaan Mesir? Terang-terangan mereka menutup pintu Gaza satu-satunya jalan bantuan untuk saudara seakidah kita di Palestin. Langsung tiada alasan untuk mempertahankan tindakannya itu. Mahu dari segi akidah hatta dari segi kemanusiaan sekalipun. Ini bukti yang nyata bahawasanya mereka benar lebih mengutamakan klik-kliknya sang Israel dll.


Keselamatan dan kemenangan
Doa hati ini agar Allah memenangkan hamba2nya yang beriman dalam perjuangan kali ini. Benar naseb masa hadapan mesir saat ini di hujung tanduk. Huru-hara menimpa negara islam kita kini, jujurnya amat merisaukan. Lagi-lagi isu keselamatan sejumlah besar rakyat Malaysia yang berkampung di sana. sama-sama menembak doa. Namun kemenangan mukminin itu tetap diharapkan. Moga Syahid atau Menang.


Domino Effects
Bermula dengan pengulingan Tunisia, kini Mesir pula. Adakah Domino effects ini akan merebak terus kepada pemerintah negara-negara Arab kukubesi yang lain?

Jangan pandang kosong.
Ini namanya petanda awal.


Siapa tahu kalau ini langkah-langkah awal umat islam untuk mendapatkan kembali Palestin dan Baitul Maqdis?

Bukankah suatu masa dahulu, Salahuddin Al-Ayubi dalam siri perjuangannya membebaskan Palestin bermula dengan pembebasan Mesir dan kawasan Syam dan sekitarnya?

Sunnatullah itu sifatnya akan berulang bukan.
Doa untuk mesir, doa untuk muslimin.



Jiran negara sebelah,
Irbid, Jordan,
30 Januari 2011

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

2 Responses to Intifadhah Mesir '11

NuHa said...

izz, mohon link dalam blog sy
Allah bersama dengan mereka yang yakin..

"sama-sama menembak doa"

'Ezzah Al-Islam said...

tafadholi my ukhti..

masyaAllah rindu kamu yang amat^^,
bila mungkin ketemu?

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.